Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Krönika: Vad jag lärt mig av Charta 77

Jag minns inte riktigt exakt när jag hörde Charta 77 första gången. Det var före “Grisfesten" som kom 1993 men efter “Hobbydiktatorn” från 1992. Jag har dock tydliga minnen av vilka förfester det var som “Vykort från Rio” spelades högt på. Jävligt skumt egentligen att festa till en sådan låt. Men iallafall, så var det. De där förfesterna var i huvudsak till för två saker. Antingen gå på en annan fest i en annan lägenhet i Hallstahammar alternativt åka Volvo 240 till Köping med en back starköl för att gå på punkspelning på Smedjan. Charta 77 stod på scenen ibland. Eller ganska ofta.

Charta 77 var lite av lokala punkhjältar. Musiken ekade av brittiskt 80-tal som New Model Army och senare av Levellers men alltid med en klar punkattityd. Texterna var lika enkla att sjunga med i som de var underfundiga. Och som sagt, de spelade ofta på Smedjan eller någon annanstans i närheten av Hallstahammar där jag bodde då i början av det glada 90-talet. 


Bandet stod också i centrum för den stora svenska punkvågen vid den tiden tack vare Granbergs skivbolag Birdnest som gav ut det mesta som var bra då. Strebers, Dia Psalma, Sober, Big Fish, ja listan kan göras hur lång som helst. När jag intervjuade Per för något år sedan berättade han hur faxen spottade ur sig nya beställningar oavbrutet och hur de jobbade dygnet runt för att hinna med. Och däremellan åka ut och spela med Charta 77. Inte undra på att alla måste ha känt sig ganska bakfulla framåt 1996…

Jag kommer alltid att hålla “Hobbydiktatorn”, “Grisfesten” och “Tecken i tiden” nära som säkerhetsnålar i mitt hjärta. Charta 77 har fortsatt genom åren och jag har alltid haft lite koll på vad Per & Co har hållit på med. Och har tillfälle bjudits har jag gått på spelningarna i närheten. Medlemmar har kommit och gått eller tyvärr gått bort men det är fascinerande att se ett punkband brinna på det sätt som Charta 77 har gjort i snart 40 år. Ja det är snart 40 år sedan bandet bildades. Jag var på 10-årsspelningen (som sedan blev liveplattan “Hel!”) och tänkte att ett band som var så gammalt inte kunde ha långt kvar. Tio år var en evighet när man var ung. Tur att jag hade fel. 


Nu lyssnar jag på de tre senaste släppen, “Urd”, “Verdan-Di” och “Skuld”. Mycket är sig likt men samtidigt finns en ny nyans i musiken. Lite mer eftertänksam och reflekterande. Sånt kommer med åldern antar jag när livet har bankat in några spikar av ödmjukhet i själen. Livets sorger och glädjeämnen har gett nya djup i Per Granbergs texter. Samtidigt ser världen ut som den gör och frågan är om så mycket har hänt sedan “Ensam kvar” spelades för första gången? Tyvärr inte, och det hörs också i Charta 77:s musik idag. Det ger en helt annan tyngd i det vi hör på de tre skivorna som ingår i “Ödesboxen” som snart släpps. 

Charta 77 har följt mig de senaste 30 åren och kommer nog att följa mig tills den dag jag lägger näsan i vädret och och tänker på de där chanserna som aldrig togs men också på det jag faktiskt gjorde. Musiken har alltid varit en inspiration i mitt liv och mycket av det som blivit bra har fått sin kraft av band som Charta 77 och de andra punkarna i mitt liv. Dom som visat att vill man få något gjort, ja då får man göra det själv. Det finns en oerhörd kraft i den insikten och jag tackar Charta 77 för att ha lärt mig det för länge sedan. 

Magnus Tannergren



Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Henrik Palm - Nerd Icon

Jag har haft Henrik Palms nya (och tredje) skiva Nerd Icon liggandes på hårddisken i några veckor, men inte hittat tiden att ta mig an den. Men idag hände det, mycket tack vare att katten väckte mig okristligt tidigt och gjorde allt i sin makt för att inte låta mig somna om - och han lyckades. Men det är ju såklart helt ointressant i sammanhanget Heavy Underground i allmänhet, och Henrik Palms nya skiva i synnerhet.  Jag tar mig an skivan genom att direkt fastna på introt och spela om det för mig själv flera gånger. Det är ett gott tecken, för introt visar sig sätta stämningen och kontexten för resten av skivan - och jag blir insnärjd direkt.  Henrik Palm har skapat organiskt och fylligt universum, samtidigt som det på något sätt är både sprött och skört. Skådeplatsen är någonstans i gränslandet mellan ljus och mörker - där man hela tiden leds mot ljuset, för att plötsligt dras ned mot avgrunden igen. Och det är ett knep som visar sig bli en kontrastrik upptäcksfärd. Genremässigt rör v

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Horndal - Head Hammer Man

  Jag har följt Horndal sedan de släppte debutplattan ”Remains” 2019 som jag gillade. På uppföljaren ”Lake Drinker” som släpptes två år senare så hade en rejäl utveckling i rätt riktning skett. Lyckligtvis så hade de hållit fast vid sin tematik kring hembygden och sin prosa kring bruket och arbetarklassen. Musikaliskt så kändes det som att de hade funnit sin riktning, sitt tema och sitt sound. Kort sagt så var uppföljaren många snäpp bättre än debutverket. Nu är det det dock dags för den tredje plattan att släppas och kan en skiva ha en coolare och råare titel än ”Head Hammar Man”? Jag tror fan inte det. Lyriken om arbetarklassens kamp ligger lyckligtvis fast även denna gång. Vi får följa fackledaren Alrik Andersson och hans kamp i en stor strejk som bröt ut 1909. Det hela slutade med att han tvingas emigrera till USA. Skulle det vara så att du vill fördjupa dina kunskaper om det hela efter att han följt Alriks resa genom plattans tio spår så släpps det även en bok med samma titel som