Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste podcasten

Film: Ett hjärta är alltid rött - en film om Imperiet

På ett sätt hakar den här filmen på en annan film nämligen "Ebba The Movie" från 1983. För Balsam Hellströms film börjar med Ebba Gröns kollaps och tar oss direkt in i de händelser som börjar med Rymdimperiet, fortsätter med Imperiets vingliga framgångssaga med turnéer, skivkontrakt, storpolitik och slutar i musikalisk oenighet, ekonomisk misär och splittring. Imperiet var onekligen ett av Sveriges intressantaste band på 80-talet och att ingen berättat deras historia förrän nu är obegripligt.  "Vad man än gjorde var man en sell out" konstaterar Thåström i filmen. Imperiet var inte riktigt tänkt att ligga på Svensktoppen men så blev det med den enormt kända Bellamantolkningen "Märk hur vår skugga" som mest var tänkt som en rolig grej men som gjorde bandet och inte minst Thåström folkkära. Han kände sig inte bekväm med vare sig Svensktoppen eller att vara folkkär. Men det där vet vi ju redan. Därför är det skönt, och en av filmens stora styrkor, att de övrig

Live: Världen Brinner, Västerås, 20 januari 2024

Att Västerås varit en död stad i många år vad gäller rockmusik är ingen hemlighet. Men nu börjar det röra på sig. Vi har Västerås Doomfest i juni och Bulgasal Metal Fest senare på sommaren i år och dessutom har sportbaren O'Learys plötsligt öppnat en scen i källaren som tar in 800 personer och där det liksom smugits igång någonting som kan bli riktigt bra.  När Mimikry tar med sig Västeråsbördiga Världen Brinner är det lite upp till bevis för stan. Kommer någon att bry sig? Svaret blev ja. Över makalösa 600 biljetter såldes och bara det är värt en stående applåd för arrangören PAFF.  Mimikry kan vi lämna därhän. Det är Världen Brinner som står för den verkliga rockupplevelsen den här kvällen. Jag skulle kunna gå så långt och säga att bandet är något av det bästa man kan se på en scen idag. Det är hög energi, ett snyggt samspelt band som verkligen håller ihop det hela till en helhet åt frontkvinnan Malin Sandberg som är en mänsklig orkan på scen. Det studsas runt, klättras, crowdsur

Slower - st

  Det är spännande att tänka på hur djupt inristad viss musik är i ens medvetande. Slayer har jag levt med i mitt huvud sedan andra halvan av 80-talet. Det är gott och väl 35 år som Slayers musik levt i mig och varit en viktig del i mitt musiklyssnande. Jag kan varenda riff, varenda melodislinga, varenda frasering i sången.  Att då konfronteras med den här musiken i en helt annan skepnad där man hör att det är Slayers musik men att det låter helt annorlunda är ett totalt mindfuck som i början är svårt att komma runt när man ska lyssna på Slower som utgörs av Bob Balch (Fu Manchu), Amy Barrysmith (Year of the Cobra), Laura Pleasants (Kylesa), Peder Bergstrand (Lowrider), Scott Reeder (Kyuss) och Esben Willems (Monolord). Samtidigt är det ju väldigt spännande att lyssna på det här. För det blir ju delvis en ny bild av Slayers musik som jag får. Det börjar ju redan i första spåret där Slower ger sig på "War ensemble" som ju som alla vet är en av Slayers snabbaste låtar. Här blir

Ofermod/ Black Altar/ Acherontas - split

Sverige, Polen och Grekland beslutade sig för att gå ihop och göra gemensam sak i spliten ”Drakonian Elitism” som släpptes 22 december förra året. Utrymmet på spliten är tio stycken låtar där Ofermod och Black Altar får mest plats med fyra låtar var och Acherontas dom två kvarvarande spåren. Odium Records som ger ut den tredelade spliten beskriver sig själva som ett litet, elitistiskt bolag som fokuserar på extrem underground black metal. Bara den raden av ord borde locka in mig direkt. Är då släppet knivskarpt? Vi bjuds på en rätt rak åktur som dock avslutas med en liten dikeskörning… Ofermod är först ut i detta triolopp och sätter direkt fart med brinnande frenesi. Snabbt, tight och en inbjudande start. Valet av låtar är bra och liksom tryggt. Det var ett bra tag sedan jag aktivt lyssnade på Ofermod men dom här lyssningarna kommer att ändra på det. Black Altar har gnuggat på sedan 1996 och håller en stark och tydlig linje. Här vaknar mitt ordentliga intresse till liv! Det kan till oc

Xion - Between shadows and gods

På Krylbo Mangel sommaren 2023 så stod jag helt oförberedd på den totala överkörning som det för mig okända bandet Xion skulle bjuda på. Ut på scen rusar det här gänget med ett självförtroende värdigt ett väletablerat och erfaret band och jag var tvungen att googla hur många skivor de släppt.  Inget visade det sig. Jag fick någon sorts kortslutning i huvudet samtidigt som sångaren Robin Björk la av ytterligare ett falsettskrik och poserade vilt likt en kombination av Bruce Dickinson och Paul Baloff samtidigt som basisten Johan Berg som hade fått av sig skjortan rusade runt scen som vilken Frank Bello som helst.  Det stämde liksom inte att ett band som släppt några låtar digitalt skulle vara så här svinigt bra på scen.  Xion släpper nu äntligen fullängdaren som bjuder på thrash metal med vissa inslag av klassisk heavy metal. En potent kombination och bandet har överfört energin från livescenen till skivan. Det är fruktansvärt snyggt producerat och ekon från klassiska band som Forbidden

And here…we…go! Ett kärleksbrev till Nere På Noll

Jag tror det var våren 2018 jag på riktigt upptäckte podcasten Nere På Noll. Jag låg nedbäddad i influensa, hade tråkigt och laddade ner avsnitt 81 om Seattles hardcorescen. Jag visste inget om Seattles hardcorescen. Jag visste inte mycket om hardcore överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Men Nere På Noll förändrade allt det där. Nu har det sista avsnittet på en tio år lång resa annonserats och Nere På Noll kommer att lämna ett rätt stort hål i mitt musiknördhjärta.  För få poddar har varit så sprängfyllda med nördig information om en musikscen som den här. Varje avsnitt som Robin Lindbladh, Daniel Nätterdal och David Olsson, med rötterna i HC-scenen i Örebro, släppt har varit en guldgruva för den som vill lära sig mer om hardcore. Det har varit skivbolag, band, scenen i olika städer i Sverige och runt om i världen eller företeelser inom scenen som dissekerats och plockats isär. Ibland med pålästa gäster och ibland med intervjuer. En av de absolut största ögonblicken var nog resan de t

Absurdeity - The not so gentle act of severing limbs

Då sitter vi här igen och plitar på en text om en ny platta från Absurdeity. Känns som att det inte var alltför länge sedan jag gjorde det. Det var ju bara typ sex månader sedan de släppte den förra plattan ”Unspeakable butchery” som jag recenserade här på Heavy Underground.  Nu är det dags för en till dos köttig och slafsig death metal från Lord K. Philipson (all musik) och Jörgen Sandström (sång). Det nya verket heter ” The not so gentle act of severing limbs” vilket är en passande titel på ett finfint dödsverk av denna typ. Låttitlar av typen ”Body parts barbecue” och ”Gallbladder gargler” skvallrar ju en del om vilka musikaliska domäner vi är och trampar i.  Men det faktum att det är två herrar med svart bälte i kvalitetsdöds är ju en garant för att trumhinnorna kommer att få sig en rejäl omgång av mangel i den högre skolan. Ni som gillade den första plattan kommer givetvis också att gilla denna. Jag menar det är ju inte som att de uppfunnit hjulet på nytt med denna utgåva. De har

Black Birch - 12 låtar på 12 månader

Precis som jag lovade tidigare under 2023 så kommer här tankar och ord om Black Birch. Det svåra är inte att hitta orden och få ner dom i skrift, utan det svåra är att veta var jag ska börja. Jag tycker så mycket om både musiken, texterna, budskapet och personerna som är Black Birch. Vi bjöds alltså på tolv stycken låtar under lila många månader och snacka om att vi fick fina presenter varje sista fredag i månaden! Den resan vi fick åka med på som Gina och Ulf skapade, var en ren och skär ynnest att få haka på. Att med vetskapen om att låtarna skapades löpande och var råa gav mig en känsla av ett slags privilegium om att få titta in i duons innersta. Allt kändes naket och utlämnade på ett så vackert sätt. Att det är atmosfärisk black metal Black Birch sysslar med är det enkelt att känna. Jag blir berörd och energifylld på ett sätt som det var längesedan jag blev av musik. Låtföljden är genialisk och jag tycker mig se en röd tråd i låtnamnen och dess handling. Från någonting nedbrutet o