Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Ur arkivet: Intervju med Henry Rollins



- Jag tycker att all musik borde bli stulen. Till slut hittar du förhoppningsvis något som du gillar och då köper du skivan så att bandet kan göra en ny platta och kanske få betalt så att de har råd att äta. Det är bättre att musiken hörs än inte hörs.

Runt 2007 gjorde jag den här intervjun med Henry Rollins via e-post. Jag blev förvånad över att han svarade. han tog uppgiften på allvar hur som helst tycker jag givet formatet. 

Du driver ditt förlag 2.13.61, du har en lång och framgångsrik musikkarriär, du gör spoken word och nu har du en egen TV-show. Hur många projekt kan du ha samtidigt utan att ditt huvud går i småbitar?

- Jag har duktig personal anställd på förlaget så jag kan jobba där regelbundet men inte hysteriskt mycket. Nog försummar jag saker för jobbet. Det är ju det jag gör mest hela tiden men det är så jag får saker gjorda.

Förra året hade du ett eget filmprogram som hette ”Henrys filmcorner”. Under våren kommer ”The Henry Rollins Show”. Hur hamnade du i TV-världen och försöker du att bli en tatuerad Oprah för punkrockgenerationen?

- De gav mig ett väldigt bra erbjudande från TV-bolaget så det är anledningen att jag hamnade där. Svaret på din andra fråga är: nej!

Hur kommer det sig att du började med spoken word? Vad är det som får dig att ställa dig på en scen i tre timmar och prata?

- Hur kommer det sig att du gör sådana här intervjuer? Eller vänta, svara inte ha ha. Jag började med spoken word för 23 år sedan när jag värmde upp för en del poeter. Om jag inte gillade det så skulle jag ju inte göra det ännu. Det är fortfarande lika kul att vara ute och berätta historier för folk. Jag ser fram emot det varje gång.

Jag pratade med Danko Jones som också gör spoken word. Han sa att han var mycket inspirerad av dig. Hur ser du på att många i den yngre generationen idag betraktar dig en ”idol” eller förebild?

- Jag tror inte att jag är någon generations ”idol” eller förebild.

Eh, nähä. Men det tidiga 80-talet var ju en intressant tid med många lysande punk- och hardcoregrupper som Black Flag, The Misfits och Dead Kennedys. Vad var det som gjorde dessa grupper och denna rörelse så stor?

- Det går att härleda till en enda orsak: det var väldigt bra band.

Du och Dead Kennedys förre frontman Jello Biafra har haft liknande karriärer…

- Jello är en bra kille. Han slåss för en god sak och han vet vad han pratar om.

Har du tid över för musiken nu förtiden? Stör det dig att folk ibland jämför allt du gjort solo med det du gjorde i Black Flag?

- Jag jobbar alltid med ny musik. Men att folk skulle jämföra det nya med det jag gjorde i Black Flag tror jag inte på. Inte vad jag vet i alla fall. Bra försök ha ha…

Internet har ju förändrat förutsättningarna för musiken. I Sverige har vi en lag som gör det kriminellt att ladda ner musik utan upphovsmannens tillstånd. Vad har du för åsikter i den här frågan?

- Jag tycker att all musik borde bli stulen. Till slut hittar du förhoppningsvis något som du gillar och då köper du skivan så att bandet kan göra en ny platta och kanske få betalt så att de har råd att äta. Det är bättre att musiken hörs än inte hörs. Band är rätt vana vid att bli blåsta av alla inklusive sina fans. Förövrigt tror jag inte att de märker något eftersom det förmodligen är fullt upptagna med att bli avsugna av sina kompisars flickvänner. Det är en del av hela grejen liksom.

Har du några råd till unga människor som har en massa kreativitet som de inte vet var de saka kanalisera?

- Jag skulle utnyttja teknologin. Du kan göra musik och film billigt med den teknik som finns tillgänglig idag. Det gör det möjligt för folk att göra sina röster hörda på ett sätt som inte var möjligt förut. Det skulle vara bra om unga killar och tjejer kunde fatta vilka verktyg som finns där ute och utnyttja dem.

Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Henrik Palm - Nerd Icon

Jag har haft Henrik Palms nya (och tredje) skiva Nerd Icon liggandes på hårddisken i några veckor, men inte hittat tiden att ta mig an den. Men idag hände det, mycket tack vare att katten väckte mig okristligt tidigt och gjorde allt i sin makt för att inte låta mig somna om - och han lyckades. Men det är ju såklart helt ointressant i sammanhanget Heavy Underground i allmänhet, och Henrik Palms nya skiva i synnerhet.  Jag tar mig an skivan genom att direkt fastna på introt och spela om det för mig själv flera gånger. Det är ett gott tecken, för introt visar sig sätta stämningen och kontexten för resten av skivan - och jag blir insnärjd direkt.  Henrik Palm har skapat organiskt och fylligt universum, samtidigt som det på något sätt är både sprött och skört. Skådeplatsen är någonstans i gränslandet mellan ljus och mörker - där man hela tiden leds mot ljuset, för att plötsligt dras ned mot avgrunden igen. Och det är ett knep som visar sig bli en kontrastrik upptäcksfärd. Genremässigt rör v

Låtpremiär: Dröög - Det stora oväsendet

Dröög är tillbaka med en ny skiva och vi på Heavy Underground är glada att kunna presentera ett första smakprov från denna skiva som släpps senare i vår av Majestic Mountain Records . Vad som finns att säga om låten "Det stora oväsendet" berättar bandet själva: "Likt vemodet, rullar snart nu oväsendet in. Över åsar och genom sänkor, över stock och sten, ska detta mörker sänka sig, omfamna och lamslå detta rikets befolkning. Inge dessa människor med en fruktan och som ska lämna även de närmst stående med en naggande aning av oråd och förtvivlan. Det stora oväsendet sätter lyriska modstämningen för den kommande fullängdaren med samma namn. Denna efterföljare ger ingen respit, är inget undantag, utan är fortsättningen på debutalbumet." Premiärlyssna på låten här:

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi