Läs fler artiklar

Ur arkivet: Intervju med Henry Rollins



- Jag tycker att all musik borde bli stulen. Till slut hittar du förhoppningsvis något som du gillar och då köper du skivan så att bandet kan göra en ny platta och kanske få betalt så att de har råd att äta. Det är bättre att musiken hörs än inte hörs.

Runt 2007 gjorde jag den här intervjun med Henry Rollins via e-post. Jag blev förvånad över att han svarade. han tog uppgiften på allvar hur som helst tycker jag givet formatet. 

Du driver ditt förlag 2.13.61, du har en lång och framgångsrik musikkarriär, du gör spoken word och nu har du en egen TV-show. Hur många projekt kan du ha samtidigt utan att ditt huvud går i småbitar?

- Jag har duktig personal anställd på förlaget så jag kan jobba där regelbundet men inte hysteriskt mycket. Nog försummar jag saker för jobbet. Det är ju det jag gör mest hela tiden men det är så jag får saker gjorda.

Förra året hade du ett eget filmprogram som hette ”Henrys filmcorner”. Under våren kommer ”The Henry Rollins Show”. Hur hamnade du i TV-världen och försöker du att bli en tatuerad Oprah för punkrockgenerationen?

- De gav mig ett väldigt bra erbjudande från TV-bolaget så det är anledningen att jag hamnade där. Svaret på din andra fråga är: nej!

Hur kommer det sig att du började med spoken word? Vad är det som får dig att ställa dig på en scen i tre timmar och prata?

- Hur kommer det sig att du gör sådana här intervjuer? Eller vänta, svara inte ha ha. Jag började med spoken word för 23 år sedan när jag värmde upp för en del poeter. Om jag inte gillade det så skulle jag ju inte göra det ännu. Det är fortfarande lika kul att vara ute och berätta historier för folk. Jag ser fram emot det varje gång.

Jag pratade med Danko Jones som också gör spoken word. Han sa att han var mycket inspirerad av dig. Hur ser du på att många i den yngre generationen idag betraktar dig en ”idol” eller förebild?

- Jag tror inte att jag är någon generations ”idol” eller förebild.

Eh, nähä. Men det tidiga 80-talet var ju en intressant tid med många lysande punk- och hardcoregrupper som Black Flag, The Misfits och Dead Kennedys. Vad var det som gjorde dessa grupper och denna rörelse så stor?

- Det går att härleda till en enda orsak: det var väldigt bra band.

Du och Dead Kennedys förre frontman Jello Biafra har haft liknande karriärer…

- Jello är en bra kille. Han slåss för en god sak och han vet vad han pratar om.

Har du tid över för musiken nu förtiden? Stör det dig att folk ibland jämför allt du gjort solo med det du gjorde i Black Flag?

- Jag jobbar alltid med ny musik. Men att folk skulle jämföra det nya med det jag gjorde i Black Flag tror jag inte på. Inte vad jag vet i alla fall. Bra försök ha ha…

Internet har ju förändrat förutsättningarna för musiken. I Sverige har vi en lag som gör det kriminellt att ladda ner musik utan upphovsmannens tillstånd. Vad har du för åsikter i den här frågan?

- Jag tycker att all musik borde bli stulen. Till slut hittar du förhoppningsvis något som du gillar och då köper du skivan så att bandet kan göra en ny platta och kanske få betalt så att de har råd att äta. Det är bättre att musiken hörs än inte hörs. Band är rätt vana vid att bli blåsta av alla inklusive sina fans. Förövrigt tror jag inte att de märker något eftersom det förmodligen är fullt upptagna med att bli avsugna av sina kompisars flickvänner. Det är en del av hela grejen liksom.

Har du några råd till unga människor som har en massa kreativitet som de inte vet var de saka kanalisera?

- Jag skulle utnyttja teknologin. Du kan göra musik och film billigt med den teknik som finns tillgänglig idag. Det gör det möjligt för folk att göra sina röster hörda på ett sätt som inte var möjligt förut. Det skulle vara bra om unga killar och tjejer kunde fatta vilka verktyg som finns där ute och utnyttja dem.

Kommentarer