Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste podcasten

Podcast: Stagedive To Hell Hatred (Hedemora) & Fallen Angel (Örebro)

I det här avsnittet av Stagedive To Hell möter ni två band som kanske inte blev jättestora men som ändå ständigt återkommer när man pratar med folk som var med när det begav sig. Hatred och Fallen Angel.  Hatred hade sin bas i Hedemora och var aktiva mellan åren 1985 och 1990. De släppte tre demos under sin livstid “Winds of doom”, “Welcome to reality” och “The forthcoming fall”. Alla tre med den där typiska thrashkänslan man vill ha. Vi tog ett snack med gitarristen Johan Jansson som berättar om sin upplevelse av den svenska thrashvågen på 80-talet. Fallen Angel kom från Örebro och återkommer ofta i diskussioner jag haft med andra band som ett av de bästa banden från den här tiden. Bandet släppte två demos, en split, en ep, en egenutgiven fullängdare och en kontrakterad fullängdare. Johan Bülow var sångare i bandet och här berättar han om sina minnen från den här tiden. Länkar: Alla demos med Hatred   Fallen Angel “Faith fails (fullängdare) Fallen Angel “Hang Over” (Demo)  

Cries From The Underworld: Berthold City

  Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus)

Dimwind släpper split-EP

Svenska post metal-bandet Dimwind har tillsammans med amerikanska Breath split-EP på gång under namnet "Season" där de vill påminna oss om att trots pandemier och annat så finns hotet om undergång kvar då vi fortsätter tära på på vår planet på ett ohållbart sätt.  EP:n släpps i april men redan nu finns det smakprov att lyssna på.  Seasons (DIMWIND / BREATHS - Split) by DIMWIND / BREATHS

Ny musik: Unfair Fate

Unfair Fate bjuder på en trevlig blandning av thrash- och death metal på sitt senaste släpp "Into the abyss". Lagom skitig ljudbild och lite oputsat i kanterna precis så som man vill ha det. Köp och lyssna här: Into the Abyss by Unfair Fate

Krönika: Ghost vs verkligheten

Idag släpps svenska Ghosts nya platta “Imperia” förutom singlarna har jag inte hört den men den är säkert bra. Det brukar ju musiken som Ghost släpper vara. Ghost lär skörda nya framgångar internationellt och kommer säkert att få åka flera varv runt jorden med sin rockshow. Jag unnar Tobias Forge den exempelösa framgången.  Samtidigt sörjer jag lite det Ghost har blivit. Jag minns när jag läste den första artikeln om bandet i Close Up Magazine när bandet släppte sin debutplatta. Allting var höljt i dimma och mystik. Ingen visste vem som döljde sig bakom maskerna och Papa Emeritus var den onde påven som skulle rädda rocken. Så kändes det i alla fall.  Men verkligheten är Ghosts värsta fiende. Musiken är det fortfarande sällan något fel på. Han är en guda(!)benådad låtskrivare, den gode Tobias.. Men så fort det blev allmänt känt att Papa hette just Tobias och han satt masklös i poddar och berättade om livet som småbarnsfarsa gick luften ur. I alla fall för mig. Och när han ett tag gjorde

Cries From The Underworld: Firebreather och Endtime

Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus) Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus)

Ny låt med Cities Of Mars

Göteborgs doomkosmonauter har bidat sin tid ett tag nu sen senast vi hörde av dem vilket var 2019. Men ibland får det ta den tid det tar för något att bli klart. Och nu närmar vi oss närkontakt i och med singeln "Towering graves (Osmos)"från den kommande självbetitlade fullängdaren som släpps av Ripple Music 20 maj.  Heavy Underground återkommer till Cities Of Mars senare i vår.  Här är videon:   

Venus Principle släpper storslagen låt

Venus Principle som består Daniel Änghede, Mark Furnevall, Daisy Chapman, Jonas Stålhammar, Ben Wilsker och Pontus Blom bjuder nu på ett smakprov på kommande fullängdare som släpps i maj. Låten heter "Rebel drone" och är ett (i oediterad version) 10 minuter långt mästerverk som är lika storslagen som emotionell i all sin progressiva prakt. 

Recension: Oh Hiroshima - Myriad (Napalm Records)

Den svenska postrockens okrönta kungar Oh Hiroshima släpper nu sitt fjärde album som trots, eller tack vare, pandemins isolering är något av det mest storslagna som bandet presterat. “Myriad” är precis så där som man vill att postrock ska vara. En inre resa som tar med lyssnaren långt utanför den egna kroppen och får luttrade recensenter (inklusive undertecknad) att slå knut på sig själva när de försöker beskriva upplevelsen.   Här får man ganska snart känslan av att sväva en bit ovanför marken över storslagna öde landskap omgiven av berg och dalar. Musiken har ett nordiskt noir och ett vemod över sig som ibland är så vackert att ögonen blir lite fuktiga. Låtnamn som “All things pass”, “Ascension”, “Tundra” och “Hidden chamber” ger en onekligen fribiljetter in i dessa storslagna världar.  Skivan är utsökt arrangerad och ljudlandskapen illustreras snyggt med klassisk postrockdräkt men som även smyckas ut med violiner och andra ljudmattor som skapar ett större dynamik än vad som skulle v

Podcast: Stagedive To Hell - Kazjurol (Fagersta)

  I det här avsnittet av Stagedive To Hell där vi berättar historier från den först svenska thrashvågen på 80-talet beger vi oss till Fagersta och hälsar på Pontus Ekwall och Thomas Bergström. Båda från bandet Kazjurol. Bandet bildades runt 1984 och släppte enligt Metal Archives sin första demo Please Wake Up 1987. Sen följde ett antal demos, EP:s, singlar innan debuten Dance Tarantella kom 1990. Några fler släpp på samlingsskivor med mera följde sen blev det tyst. Tills 2019 då Multi Dead World släpptes vilket signalerade att bandet var tillbaka och levererade crossover/thrash i gammal god stil. Den här intervjun gjordes i januari 2018 i Studio Cave då skivan spelades in (o riginalversionen hittar du här ). Så här är Tomas och Pontus som berättar historien om Kazjurol i Stagedive To Hell.  Länkar till releaser i urval: Demon Messengers Of Death Låten Multi Dead World från demon A Lesson In Love Dance Tarantella (fullängdare)

Besvärjelsen är tillbaka med ny musik

Besvärjelsen släpper skivan "Atlas" senare i vår och nu finns det första smakprovet från skivan ute. Videon till låten "Digerliden" är en blodig historia som inte lämnar någon oberörd.

Recension: Creeping Flesh - …and then the bombs came (Emanzipation Records)

Det senaste i raden av svenska death metal-band som lyckas hitta en egen väg i HM2-soundet är Creeping Flesh som nu sällar sig till band som bland annat  Mass Worship. “Vadå hittar en egen väg?” tänker du säkert eftersom den enda vägen vanligtvis är den vänstra som Entombed och Dismember för länge sedan stakade ut.  Genom åren har det ju kommit ett otal nya band som i stort sett kopierat soundet och med alla ära hedrat arvet från det tidiga 90-talets dödsscen. Men på senare år tycker jag mig ändå tyckt mig ana att något hänt med de svenska dödsbanden och för den delen även internationella band (namntvillingen Creeping Death är kanske ett exempel). HM2 är fortfarande pedalen men sättet att använda den på börjar skifta.  Creeping Flesh drar ner tempot och mejslar fram melodier ur det massiva soundet som känns både nytt och fräscht. Sanningen om death metal ligger inte blast beats och avgrundsgurgel utan i mellantempot där gitarrerna mal på som köttkvarnar i med en känsla av både doom och

Podcast: Oh Hiroshima

Avsnittets gäst är Jakob Hemström från postrockbandet Oh Hiroshima. Nu aktuella med sitt fjärde album "Myriad" som släpps fredagen den 4 mars. En fantastisk skiva som tar dig med på en resa i ett inre universum där frågorna om existens avhandlas.  Vi pratar också om hur man skriver komplex musik, hur man improviserar, pandemins påverkan på skrivprocessen, omslagskonst, scenen för postrock och mycket mer.  Skivan "Myriad" kan du beställa här: https://ohhiroshima.bandcamp.com/album/myriad 

Cries From The Underworld: Creeping Flesh & Mangobeard

Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus) Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus)

Så vill vi ha vår hårdrock: Bomber

 Bomber demonstrerar exakt hur redaktionen på Heavy Underground vill ha sin hårdrock på nya låten "A walk of titans (hearts will break). Svulstig refräng, gitarrsolon, mäktiga verser. Allt lika tajt som Bruce Dickinsons spandexbrallor 1984. Skiva kommer senare.