Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Cries From The Underworld TV

Way Out West, expedition underjord - del 3

Jag stiger likt en halvdöd ur sängen runt tiosnåret på morgonen. Vi har nattgäster som min tjej lotsade runt på Andra Långgatans barer kvällen före. Dom är bakfullare än jag, vilket på något sätt får mig att känna mig starkare. Min tjej är ivrig på att komma till festivalområdet. Jag och nattgästerna är det inte. Vi chillar en stund. Äter en helt ok hamburgare från ett gatukök. Klockan är 14.00. Vi sätter oss på samma närliggande pub som tidigare dagar. Rutinen är viktig. Vi pratar om vad man ska se. Att det typ inte finns ett enda tråkigt band på hela festivallördagen. Dessutom ersätter Dungen Johnny Marr på stora scen. Perfekt. Nu blir det väl revansch från torsdagen? Vi diskuterar en ny taktik. Att hinna se små korta bitar av många olika akter. Det är ju inte riktigt min grej egentligen. Men tänk om det går? Min semesterkompis från igår möter upp. Han har varit smart och köpt en regnponcho. Jag gör likadant. 

Vi går in på området. Inne på området möter vi upp min tjej och våra gemensamma vänner. Cleo spelar i bakgrunden. Ett gäng stannar kvar. Några går vidare. Vi hittar ett bord att sitta vid (vill inte göra om gårdagens misstag av att stå en hel dag). En tidigare bandkamrat dyker upp i vimlet. Vi är glada över att se varandra, och pratar om att vi borde ses oftare. Vi pratar om hur ledmotivet till HeMan går och att Viagra Boys borde ha gnuggistatueringar med ordet LÖS som merch. Jag skriver det till bandet på Instagram. Förväntar mig inget svar. 

Dags för dagens första akt. Snail Mail. Snail Mail äntrar scenen. Det är ganska glest i publiken. Det är ganska bra, och det låter helt ok. Det är trumisens gigg. Jag kommer säkert återbesöka det här framåt, men det var inte 100% min grej just idag. Jag testar den nya taktiken och lämnar efter några enstaka låtar. 


Min tjej försvinner från området. Några hittar ett bord. Jag, semestermannen och hans kompis som ska åka och bo i Asien i fem månader sätter oss vid ett annat. Idag ska inte mina fötter stoppa mig. Vi lämnar sedan bordet för att bege oss till en av de stora scenerna där Dungen snart ska gå på. På vägen springer jag på ett en fin kompis jag inte sett på länge och som snart ska gifta sig. Vi hinner kramas, men jag vill inte riskera att tappa gruppen. Så springer vidare. Vi hittar platser ganska långt fram publikhavet. Jag har verkligen haft ågren för att jag inte gillade torsdagsspelningen, och har tänkt ganska mycket på det. Dungen är ju trots allt ett favoritband sedan många år. Tyvärr lyfter det inte idag heller. 

Jag lämnar besviken scenen och undrar om det är mig det är fel på. Vi rör oss vidare med Höjden där Los Bitchos spelar. Det är packat med folk, och även om vi inte kommer fram till scenen så förstår jag direkt att det var hit vi skulle gått istället. Det svänger som den berömda påsen med ostbågar. Vi hinner lyssna på tre låtar innan spelningen är slut. Fan. Nåväl. 


Vi springer vidare och tar plats så långt fram vi kan på Viagra Boys. Vi ställer oss på ”den röda kabellisten” och hamnar ca 20-30 meter från mixplats. Skickar platsen till några ytterligare vänner. Det nyförälskade paret hittar oss. Alla är förväntansfulla. Dungen spelar "Du är för fin för mig" i bakgrunden. Jag älskar Dungen igen. Skulle jag ha stått kvar där ändå? Klockan slår Viagra Boys och nu är det som att ett eget universum uppstår. Viagra Boys fullkomligt krossar. Publiken kokar och människor lyckas crowdsurfa hela vägen från scenkanten bak till där vi står. Jag blir extremt kissnödig och förbannar min blåsa. Springer till närmaste urinoar. Tar mig på något märkligt sätt tillbaka till samma gäng (heja den röda kabelrännan) i publikhavet genom att fösa mig själv genom en storm av cirka 5000 människor. Där och då är jag nog inte den populäraste personen på festivalen. Viagra Boys fortsätter. Jag och övriga delar av publiken är frälsta. Bäst hittills. 


Efter den totala krossen bestämmer vi oss alla för att hitta ett bord någonstans mellan festivalens två huvudscener för att se Sam Fender och Boy Genius på avstånd. Vi misslyckas, och hittar istället ett bord långt från allt. Hade verkligen velat se båda akterna. Men det känns prioriterat att sitta ned, och för en gångs skull lyckas hålla samman en grupp. Nu utgörs den av nattgästerna, det nyförälskade paret, asienresenären, jag och min tjej. Vi äter pommes, dricker öl och pratar livets goda. Helt plötsligt är det dags för Håkan Hellström. Alla i gruppen ska se honom. Jag meddelar tydligt att jag gärna hade velat se det (älskar Håkan), men att det är prioriterat för mig att ta mig in på Pustervik för att se Off. Dessutom öser regnet ned, och jag litar inte på att min regnponcho kommer göra jobbet. Jag ser 2 minuter på Håkan på distans. Det är galet mycket folk och stämningen är total, så jag funderar på att stanna ändå. Men det gör jag inte. 

Gänget är upplöst. Jag beger mig mot Pustervik. Eftersom jag är ute i väldigt god tid tänker jag att jag säkert hinner få i mig någonting att äta, eller till och med hinna hem och få på mig ett bättre par skor. Det gör jag inte. Kön är redan toklång och sträcker sig från Pustervik hela vägen förbi Myrorna och den dyra klädbutiken. I kön träffar jag en svartklädd och heltatuerad person med smedmössa. Vi pratar om Neurosis och punk. Han heter Ronny och driver en skivaffär i Stockholm. Vi blir vänner. Till slut kommer vi in och han bjuder på en öl. Han försvinner sen medan jag springer på en nybliven kollega. Vi pratar om musik och uppväxten i en småstad. Stämningen är på topp, men den vänder snabbt. Det är snart dags för Off att gå på scenen. Ett distansdrama börjar utspela sig. En person har blivit lämnad ensam på festivalområdet och känner sig övergiven och utelämnad. Samma personer som lämnat henne dyker upp på Pustervik. Jag blir förbannad och försöker lösa det här. Går det att få in personen på Pustervik? Ett digitalt tumult uppstår och jag missar Off. Fan. Dom är ju en av anledningarna till att jag överhuvudtaget är på festivalen. Dramat pågår i bakgrunden och jag gömmer mig i ett hörn med telefonen och försöker ladda om inför festivalens, för mig, verkliga höjdpunkt Murder Capital. 


Jag köper en öl jag inte behöver och beger mig mot publikhavet. Murder Capital går på. Tiden stannar igen. Ljudet är magiskt. Bandet spelar byxorna av mig. En moshpit uppstår och det är punkdans på hög nivå. Jag kan varenda ord, takt och ton. Skriker mig själv hes. Bandet öser på och publiken stormar. Jag dansar och känner att min favoritkeps från mitt favoritskivbolag flyger av huvudet och tänker fan. Där och då vänder jag mig om så står en gammal jobbekant med svart bälte i punkdans där med kepsen i hand. Vi kramas och dansar vidare. Festivalens bästa spelningen är ett faktum. Totalleverans från första till sista ton. 

Nu tillbaka till verkligheten. Ölen börjar göra sig påmind, och meddelandeappen slutar inte plinga från det tidigare dramat. Jag springer på skivbolagsdirektören som ligger bakom kepsen jag precis återfått. Vi försöker prata, men har nog druckit lite för mycket öl. Mika Häkki från Monolord och medskaparen till Way Out Waylon som jag besökte förra helgen dyker upp. Vi kramas och pratar. Terra går på scen. Det är svinbra. Jag vill inte göra en ”GOAT” och gå för tidigt. Jag kämpar, men har slut på energi så jag glider istället mot entrén. Där träffar jag en väldigt nära rockkompis. Vi pratar om att Murder Capital var bäst. Någon slår mig på snoppen. 

Jag går hem.

Text och bild: Emil Gustavsson

Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Om beslutsångest, Henrik Palm, Horndal, Lastkaj och speltider.

  Detta är nog snarare en odyssé i förvirring, beslutsångest och relationer till saker och människor snarare än en recension av en spelning.  Dagen börjar med blommande rapsfält och hotellfrukost på en vingård utan för Malmö. Och här börjar lugnet vända på sig och bli till någonting annat. Den planerat lediga dagen översvallas snart av jobbärenden, telefonen ringer och mailen skriker högt ut sina notifikationssignaler över frukosten.  Bilfärden går hemåt, och nu börjar min hjärna tänka på vilket gigg jag vill se ikväll. I ena ringhörnan står Horndal, Henrik Palm, Monument och alla mina svartklädda vänner med stora bandtryck på sina tshirtar. I andra står Lastkaj 14 och Pustervik, där Lastkaj 14 också är ett av min flickväns absoluta favoritband.  Mina vänner börja höra av sig: Ska du med på Horndal? Jag skickar meddelanden till höger och vänster. Ska ni på Horndal eller Lastkaj? Majoriteten säger Horndal. RockRoger ska på Lastkaj tillsammans med sin fru. Jag vet inte vad jag ska göra.

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Henrik Palm - Nerd Icon

Jag har haft Henrik Palms nya (och tredje) skiva Nerd Icon liggandes på hårddisken i några veckor, men inte hittat tiden att ta mig an den. Men idag hände det, mycket tack vare att katten väckte mig okristligt tidigt och gjorde allt i sin makt för att inte låta mig somna om - och han lyckades. Men det är ju såklart helt ointressant i sammanhanget Heavy Underground i allmänhet, och Henrik Palms nya skiva i synnerhet.  Jag tar mig an skivan genom att direkt fastna på introt och spela om det för mig själv flera gånger. Det är ett gott tecken, för introt visar sig sätta stämningen och kontexten för resten av skivan - och jag blir insnärjd direkt.  Henrik Palm har skapat organiskt och fylligt universum, samtidigt som det på något sätt är både sprött och skört. Skådeplatsen är någonstans i gränslandet mellan ljus och mörker - där man hela tiden leds mot ljuset, för att plötsligt dras ned mot avgrunden igen. Och det är ett knep som visar sig bli en kontrastrik upptäcksfärd. Genremässigt rör v