Recension: Mass Worship - "Portal tombs" (Century Media)

Ett vackert kaos. Det är det första jag tänker på efter att ha lyssnat på Mass Worships album ”Portal Tombs”. Detta andra album känns mer koncentrerat och mer intensivt än debuten. Inte mig emot för jag njuter av råheten och ilskan i såväl sång som i det instrumentala.

Alla delar av det musikaliska är snyggt ihopsatt med finess i allt det hårda. Äktenskapet mellan death/thrash metal blandat med hardcore fungerar väldigt bra ihop. Albumet har av finbesök från Mark ”Barney” Greenway (Napalm Death), Jonas Stålhammar (At The Gates) och Jonas Renkse (Katatonia) som sätter en fin guldkant på en redan riktigt bra produkt.

Även fast det kan vara tråkigt att fokusera på genre så finner jag bandet som lite av pionjärer för det sound dom har. På relativt kort tid har man visat att man ligger i framkant och vill mycket! Det är tydligt hur musiken även tar sig uttryck i artwork och att det är en viktig del av helheten kring MW.  Bandets basist Dadde Stark har gjort ett väldigt bra jobb med det estetiska i dom videos vi kan se som även är självproducerade med fint arbete av bandets livegitarrist Niklas Sandin. Det finns en mycket tydlig bild som visar på att Mass Worship är ambitiösa och jobbar hårt för att helheten ska bli snygg som möjligt för oss som konsumenter av det musikaliska och det visuella.

Känslan är att man har hittat hem ännu mer i det unika soundet från det självbetitlade debutalbumet. Personliga favoriter på “Portal tombs” är ”Revel in Fear” och titelspåret. Jag välkomnar känslan av att bli totalt golvad när låtarna drar igång. Här finns ingen tid för att mjukt vaggas in i den musikaliska .

Jag har svårt att se att jag kommer få nog av Mass Worship i en nära framtid.

- Ylva Sjöstrand
(Cries From The Underworld)

Skraeckoedlan - Vermillion Sky (enligt Ylva Sjöstrand)

Ska man göra och släppa ännu ett fantastiskt konceptalbum så är det lika bra att absolut inte spara på krutet och dunka på med plusmeny extra allt plus moms deluxe! Jädrar vad dom skämmer bort oss dom mäktiga herrarna i Skraeckoedlan. Rykande nytt och sjukt bra album, ett arkadspel med tillhörande soundtrack och en bok skriven av bandet. Glömde jag något? Troligen.  Dom här talangfulla ödlorna fullkomligt sprutar ur sig bitar som skapar en otrolig helhet till kommande ”Vermillion Sky”. Jag förundras varje gång bandet släpper nya album och tänker ”Nädu, den här kan omöjligt vara bättre än föregångaren!” Tacksamt erkänner jag att jag har fel varje gång för kreativiteten, påhittigheten och nyskapandet verkar vara en källa som aldrig sinar i ödlelägret.  Låtordningen är mycket väl genomtänkt för att verkligen få oss med på resan ut mot den okända och röda himlen som verket kretsar kring. Längtan efter mer då ”Earth” släpptes 2019 har varit stor och här får vi en väldigt naturlig uppf

Låtpremiär: Dröög - Det stora oväsendet

Dröög är tillbaka med en ny skiva och vi på Heavy Underground är glada att kunna presentera ett första smakprov från denna skiva som släpps senare i vår av Majestic Mountain Records . Vad som finns att säga om låten "Det stora oväsendet" berättar bandet själva: "Likt vemodet, rullar snart nu oväsendet in. Över åsar och genom sänkor, över stock och sten, ska detta mörker sänka sig, omfamna och lamslå detta rikets befolkning. Inge dessa människor med en fruktan och som ska lämna även de närmst stående med en naggande aning av oråd och förtvivlan. Det stora oväsendet sätter lyriska modstämningen för den kommande fullängdaren med samma namn. Denna efterföljare ger ingen respit, är inget undantag, utan är fortsättningen på debutalbumet." Premiärlyssna på låten här: