Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste podcasten

Cries From The Underworld TV

Cries From The Underworld: Firebreather och Endtime

Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus) Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus)

Ny låt med Cities Of Mars

Göteborgs doomkosmonauter har bidat sin tid ett tag nu sen senast vi hörde av dem vilket var 2019. Men ibland får det ta den tid det tar för något att bli klart. Och nu närmar vi oss närkontakt i och med singeln "Towering graves (Osmos)"från den kommande självbetitlade fullängdaren som släpps av Ripple Music 20 maj.  Heavy Underground återkommer till Cities Of Mars senare i vår.  Här är videon:   

Venus Principle släpper storslagen låt

Venus Principle som består Daniel Änghede, Mark Furnevall, Daisy Chapman, Jonas Stålhammar, Ben Wilsker och Pontus Blom bjuder nu på ett smakprov på kommande fullängdare som släpps i maj. Låten heter "Rebel drone" och är ett (i oediterad version) 10 minuter långt mästerverk som är lika storslagen som emotionell i all sin progressiva prakt. 

Recension: Oh Hiroshima - Myriad (Napalm Records)

Den svenska postrockens okrönta kungar Oh Hiroshima släpper nu sitt fjärde album som trots, eller tack vare, pandemins isolering är något av det mest storslagna som bandet presterat. “Myriad” är precis så där som man vill att postrock ska vara. En inre resa som tar med lyssnaren långt utanför den egna kroppen och får luttrade recensenter (inklusive undertecknad) att slå knut på sig själva när de försöker beskriva upplevelsen.   Här får man ganska snart känslan av att sväva en bit ovanför marken över storslagna öde landskap omgiven av berg och dalar. Musiken har ett nordiskt noir och ett vemod över sig som ibland är så vackert att ögonen blir lite fuktiga. Låtnamn som “All things pass”, “Ascension”, “Tundra” och “Hidden chamber” ger en onekligen fribiljetter in i dessa storslagna världar.  Skivan är utsökt arrangerad och ljudlandskapen illustreras snyggt med klassisk postrockdräkt men som även smyckas ut med violiner och andra ljudmattor som skapar ett större dynamik än vad som skulle v

Podcast: Stagedive To Hell - Kazjurol (Fagersta)

  I det här avsnittet av Stagedive To Hell där vi berättar historier från den först svenska thrashvågen på 80-talet beger vi oss till Fagersta och hälsar på Pontus Ekwall och Thomas Bergström. Båda från bandet Kazjurol. Bandet bildades runt 1984 och släppte enligt Metal Archives sin första demo Please Wake Up 1987. Sen följde ett antal demos, EP:s, singlar innan debuten Dance Tarantella kom 1990. Några fler släpp på samlingsskivor med mera följde sen blev det tyst. Tills 2019 då Multi Dead World släpptes vilket signalerade att bandet var tillbaka och levererade crossover/thrash i gammal god stil. Den här intervjun gjordes i januari 2018 i Studio Cave då skivan spelades in (o riginalversionen hittar du här ). Så här är Tomas och Pontus som berättar historien om Kazjurol i Stagedive To Hell.  Länkar till releaser i urval: Demon Messengers Of Death Låten Multi Dead World från demon A Lesson In Love Dance Tarantella (fullängdare)

Besvärjelsen är tillbaka med ny musik

Besvärjelsen släpper skivan "Atlas" senare i vår och nu finns det första smakprovet från skivan ute. Videon till låten "Digerliden" är en blodig historia som inte lämnar någon oberörd.

Recension: Creeping Flesh - …and then the bombs came (Emanzipation Records)

Det senaste i raden av svenska death metal-band som lyckas hitta en egen väg i HM2-soundet är Creeping Flesh som nu sällar sig till band som bland annat  Mass Worship. “Vadå hittar en egen väg?” tänker du säkert eftersom den enda vägen vanligtvis är den vänstra som Entombed och Dismember för länge sedan stakade ut.  Genom åren har det ju kommit ett otal nya band som i stort sett kopierat soundet och med alla ära hedrat arvet från det tidiga 90-talets dödsscen. Men på senare år tycker jag mig ändå tyckt mig ana att något hänt med de svenska dödsbanden och för den delen även internationella band (namntvillingen Creeping Death är kanske ett exempel). HM2 är fortfarande pedalen men sättet att använda den på börjar skifta.  Creeping Flesh drar ner tempot och mejslar fram melodier ur det massiva soundet som känns både nytt och fräscht. Sanningen om death metal ligger inte blast beats och avgrundsgurgel utan i mellantempot där gitarrerna mal på som köttkvarnar i med en känsla av både doom och

Podcast: Oh Hiroshima

Avsnittets gäst är Jakob Hemström från postrockbandet Oh Hiroshima. Nu aktuella med sitt fjärde album "Myriad" som släpps fredagen den 4 mars. En fantastisk skiva som tar dig med på en resa i ett inre universum där frågorna om existens avhandlas.  Vi pratar också om hur man skriver komplex musik, hur man improviserar, pandemins påverkan på skrivprocessen, omslagskonst, scenen för postrock och mycket mer.  Skivan "Myriad" kan du beställa här: https://ohhiroshima.bandcamp.com/album/myriad 

Cries From The Underworld: Creeping Flesh & Mangobeard

Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus) Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus)

Så vill vi ha vår hårdrock: Bomber

 Bomber demonstrerar exakt hur redaktionen på Heavy Underground vill ha sin hårdrock på nya låten "A walk of titans (hearts will break). Svulstig refräng, gitarrsolon, mäktiga verser. Allt lika tajt som Bruce Dickinsons spandexbrallor 1984. Skiva kommer senare. 

Podcast: Stagedive To Hell - Mezzrow (Nyköping)

Mezzrow från Nyköping bildades 1987 och släppte tre demos och en fullängdare som kom 1990. Tungt influerade av Bay Area thrashen och band som Testament och med flera turnéer runt om i Norden och Europa så betraktas Mezzrow av många som ett av de bästa thrash metal-banden från Sverige under den här tiden.  Nu får ni höra hela historien om Mezzrow från bandets sångare Uffe Pettersson här i Stagedive To Hell. Värt att nämna är också att bandet nu återutger skivan under våren 2022. Och på Facebook lägger Mezzrow ut massor med gamla bilder med mera som kan vara värt att kolla upp.  Tack till Berget Bergman för hjälp med kontakt. Länkar: Frozen sou (demo) The cross of tormention (demo) And Then Came The Killing (fullängdare) “Echoes of damnation från Demo1991

Ny låt med Scavengers Circle

  Västeråsarna Scavengers Circle har släppt en ny låt som heter "In Futility" som är ett smakprov från en kommande fullängdare. Sin vana trogen bjuder bandet på en blandning av hardcore/punk/crust med mera som kommer att göra få besvikna. In futility by Scavengers Circle

Stöd Heavy Underground

Heavy Underground är en plats som handlar om svensk tung musik och kulturen som omger den. Missionen är att sprida musiken från den tunga underjorden med en massa texter om undergroundmusik i form av intervjuer och recensioner med människorna som skapar scenen. Här hittar du också podden Heavy Underground Podcast och Just One Fix. Den långsiktiga drömmen är att skapa ett medianätverk för undergroundscenen där du kan upptäcka ny musik på olika sätt som text, podd eller video. En plats där vi som vill berätta om scenen kan förstärka varandra på olika sätt och göra det enkelt att hitta musiken från den svenska underjorden.  Allt producerat i sann DIY-anda och där band som inte hörs annars har möjlighet att marknadsföra sig mot en intresserad publik.  Vill du stödja Heavy Underground? Klicka här!

Mörker och ondska: Mefisto släpper ny musik 1 mars

"We forged our music through the plague. We have emerged music spanning a wide spectra. We wil now lead you into the light. We will lead you to your maker, the demigod" Så presenterar Mefisto sin nya skiva "Phosphorus" som släpps senare i vår av GMR Music. Men redan den 1 mars återvänder mörker och ondska i forma av singeln "Demigod" Följ Mefisto på Bandcamp  

Nere På Noll åker norrut

Nere På Noll har varit i Västerbotten och Norrbotten och spelat in podcast. Det kan bli den mest grundliga genomgången av hardcorescenen i norr då Daniel, Robin och David träffat många av portalpersonerna i scenen. Första avsnittet av förhoppningsvis många ligger ute nu där Tomas Liljedahl från Breach och många andra band är första gäst. Förvänta er inget annat än podcastmagi.  Lyssna på avsnittet här

Recension: Ultra Silvam – The Sanctity of Death (Shadow Records/Regain Records)

Äntligen är uppföljaren till det fullkomligt lysande albumet "Spearwound Salvation" här. Som jag har nött debutalbumet kommer jag även nöta uppföljaren. Jag har längtat efter det vackra mörker som Ultra Silvam omger oss med. För mig kom debutalbumet från ingenstans och slog ner i tillvaron, vilket jag tackar för. Sedan den dagen har jag ofta återkommit till bandet när jag vill ha något ordentligt att lyssna på. Malmöbandet levererar en råhet med finess på sitt andra fullängdsalbum och är det något snabbt och snyggt du suktar efter så är "The Sanctity of Death" helt rätt för dig. I mitt tycke finns det mycket svensk black metal som håller måttet just nu och Ultra Silvam är inget undantag. Dom håller mig på tå under lyssnandet och kräver min uppmärksamhet på ett bra sätt. Ljudbilden är ännu lite mer massiv än på debuten vilket inte stör mig alls, tvärt om. Är du en person som tenderar att tycka om mer melodi inom den här genren så ska du nog ändå leta vidare. Intensit

Only death is real: Katakomba släpper ny låt

  Det största framtidslöftet för svensk death metal, Katakomba, har släppt ett smakprov från kommande platta som beräknas anlända lagom till sommaren via Redefining Darkness. Men nu kan ni höra "Cosmic reflections" på alla större strömningstjänster. 

Podcast: Stagedive To Hell - Midas Touch (Uppsala)

  I det här avsnittet beger sig Stagedive to hell till Uppsala för att prata med Patrik Sporrong om Midas Touch som var aktiva mellan åren 1985 och 1989.  I Midas Touchs diskografi hittar vi demon Ground Zero från 1987 och fullängdsalbumet “Presage of disaster”. Bandets bestod av Patrik Sporrong – bas (1985–1989), Bosse Lundström – trummor (1985–1989), Patrik Wirén – sång (1987–1989), Rickard Sporrong – gitarr (1988–1989), Lasse Gustavsson – gitarr (1989) och den tidigare medlemmen Thomas Forslund – gitarr (1985–1988) Midas Touch hade en kort men relativt framgångsrik karriär med turnéer och skivsläpp under de år de var aktiva. Om det och mycket mer hör ni i det här avsnittet. Länkar: Demon ”Ground Zero”   Fullängdsalbumet “Presage of Disaster”    Intervju och produktion: Magnus Tannergren 

Cries From The Underworld: Tomas från Norna

  Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus)

Trallpunk: Varnagel har vaknat

Klassiska skivbolaget Beat Butchers meddelar att nästan lika klassiska Varnagel har återförenats. Ny musik är på gång och spelningar är bokade. Så här står det i pressmeddelandet: Stockholmsbandet Varnagel föddes ur 90-talets punkvåg och var som mest aktiva under 2000-talets första decennium. Bandet har gett ut tre album, två EPs, två samlingsskivor samt ett antal singlar.  De har varit slumrande sedan 2008 med undantag för några kortare återföreningar genom åren. Tiden är nu mogen för en återförening på riktigt. Bandet har skrivit och spelat in ett gäng nya låtar som kommer att släppas som vinyl- och digitalalbum på Beat Butchers under andra halvan av 2022. Under året kommer ett koppel av låtarna släppas digitalt och bandet planerar även ett begränsat antal livespelningar. Varnagel 2022 är: Erik (bas och kör), Freddan (trummor, gitarr och kör) och Tobbe (sång och gitarr). Live får bandet hjälp av Joel från Järnmalm m.m. (gitarr och kör). ”Som tiden ger rätt” som är en digitalsingel, s

Hardcore: Nytt rens med Axe Rash

Synnerligen aggressiv hardcore bjuder Axe Rash på i och med sitt senaste släpp "Contemporary Ass" som du nu kan köpa på Bandcamp för en valfri summa pengar. Och det är värt varenda öre.  Contemporary Ass by Axe Rash

Ny melodisk hardcore från Göteborg: Sharp Tongues

Sharp Tongues bildades i Göteborg 2021 och spelar snabb, melodiös hardcore som på alla sätt är medryckande. Nu kan ni höra bandets debut som består av tre spår. 

Upptäck: Haaz

  I november 2021 släppte Haaz sitt andra album som bjuder på noiserock som utmanar och tänjer på gränser. Så gör dig själv en tjänst och lyssna på Haaz andra skiva som heter just det.  Andra by Haaz

Podcastpremiär: Stagedive To Hell

Jag gillade hårdrock från det ögonblick Dee Snider skrek “I wanna rock” för första gången i svensk TV. Det var 1984. Sen följde de klassiska banden som Kiss, Iron Maiden, Helix, Judas Priest, Ozzy och så vidare. Tills en dag 1986 då en kompis i skolan stack åt mig en kassett med Metallicas ep “Creeping death”.  Sedan det ögonblicket har jag älskat thrash metal. Snabbt upptäckte jag band som Anthrax, Testament, Sacred Reich, Exodus, Slayer och Kreator via tacklistorna på skivorna. Och vi får inte glömma Metal Church, Overkill, Znowhite och många andra. De flesta av de här banden hörde jag för första gången på Sveriges Radios klassiska hårdrocksprogram Rockbox. Pär Fontander spelade alla dessa band, intervjuade Tom Araya, Lars Ulrich och några till från de här stora banden som inte var särskilt stora då.  Det var nog också på Rockbox som jag hörde svenska thrashband för första gången. Ofta som demos som banden själva skickat in. Mezzrow, Damien och Maninnya Blade hörde jag nog där. Kansk

Kängpunk: Socialstyrelsen släpper nytt

Socialstyrelsen har några tidigare släpp i ryggen och nu släpps den senaste bedriften "I Krossade Speglars Skärvor" både digitalt och fysiskt. Gillar du crust-, och kängpunk är Socialstyrelsen det du behöver just nu. Med en aggressionsnivå på max så släpper bandet lös all ångest över existensen i 14 blixtrande låtar med en total spellängd på 24 minuter som alla funkar utmärkt som helhet eller enskilt. Materialet är så där lagom varierat så att det inte blir enformigt utan har dynamiken och tyngden som behövs för att ge de musikaliska höghastighetsprojektilerna rätt pondus.  Här kan ni lyssna själva. Och eftersom det är en "name your price" satt på den digitala utgåvan så betalar ni ju naturligtvis rimligt mycket för den. Halvfabrikat Records står för den fysiska utgåvan som släpps senare i februari. I Krossade Speglars Skärvor by Socialstyrelsen

Podcast: Larzon och De:Nihil Records

Fredrik Larzon är känd som bara Larzon och är trummis i Millencolin men har i många år också drivit skivbolaget De:Nihil Records. Ett bolag som Larzon själv säger är den bästa syssla man kan ha. Vi snackar om hur intresset för musik väcktes, varför trummor blev hans instrument, musikstaden Örebro, punk och hardcore, kommande skivsläpp och mycket annat.  Skivorna Larzon ger ut hittar du här: https://denihilrecords.bigcartel.com/

Video: Oh Hiroshima skapar mäktig postrock

Svenska Oh Hiroshima släpper sitt fjärde album "Myriad" den 4 mars och släpper nu ett spår från plattan med tillhörande video. I pressutskicket säger Jakob Hemström från bandet följande om låten:      -"All Things Pass" is a song about the constant flow of time and an embracing of the endless chain of changes it brings. We thought it would be nice to have a song with a clear chorus on Myriad, as that's something we haven't really had in the past, and we think this one did the trick. The video was once again directed by the band and filmed and edited by our drummer, Oskar.

Video: Endtime levererar den förestående apokalypsen

Uppsalas Endtime släpper sin debutplatta "Impending doom" via Heavy Psych Sounds den 4 mars. Tills dess kan vi njuta av den animerade videon till låten "Living graves" som kan ses nedan. Bandet säger följande i pressreleasen:   "Living Graves is a gentle reminder of the fact that the impending doom is imminent. It's time to end all positive thinking and subject yourself to negativity. It would have been the perfect soundtrack of tomorrow… if there was a tomorrow. The truth hurts: even though the end isn’t here just yet, we are all just a bunch of living graves marching towards the inevitable end."

Recension: Mass Worship - "Portal tombs" (Century Media)

Ett vackert kaos. Det är det första jag tänker på efter att ha lyssnat på Mass Worships album ”Portal Tombs”. Detta andra album känns mer koncentrerat och mer intensivt än debuten. Inte mig emot för jag njuter av råheten och ilskan i såväl sång som i det instrumentala. Alla delar av det musikaliska är snyggt ihopsatt med finess i allt det hårda. Äktenskapet mellan death/thrash metal blandat med hardcore fungerar väldigt bra ihop. Albumet har av finbesök från Mark ”Barney” Greenway (Napalm Death), Jonas Stålhammar (At The Gates) och Jonas Renkse (Katatonia) som sätter en fin guldkant på en redan riktigt bra produkt.  Även fast det kan vara tråkigt att fokusera på genre så finner jag bandet som lite av pionjärer för det sound dom har. På relativt kort tid har man visat att man ligger i framkant och vill mycket! Det är tydligt hur musiken även tar sig uttryck i artwork och att det är en viktig del av helheten kring MW.  Bandets basist Dadde Stark har gjort ett väldigt bra jobb med det est

Cries From The Underworld: Mass Worship och Charlie (Anti Cimex, Drille Killer m. fl.)

Veckans intervjuer med Svempa och Ylva på Cries From The Underworld.  Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus) Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus)