Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste podcasten

Cries From The Underworld TV

Video: Anthrax 40 år

Anthrax fyller 40 år och firar det med en dokumentärserie på sin Youtubekanal. Här pratar bandet om hela sin historia och det är intressant att höra både bandets förste sångare Neil Turbin och basist Dan Lilker prata om de tidiga åren. Och här finns mycket annat också du inte får missa. 

Ny video: Fabriken -Sessioner från en källare

Fabriken där bland annat Curre från Coca Carola återfinns har släppt en video från en källare. Curre har alltid varit en favorit både röstmässigt och textmässigt och Fabriken är inget undantag. Svensk punkrock när det är som bäst. 

Ny låt: Lucifer feat. Elin från Blues Pills - Gone with the wind is my love

  Lucifer har tagit hjälp av Elin Löwgren från Blues Pills för att spela in en fantastisk 60-talsdoftande version av "Gone With The Wind Is My Love" (i original av Rita @ The Tiaras). Man kan konstatera att Johanna Platow Andersson och Elins röster passar extremt bra ihop. A match made in hell...

Ur arkivet: Intervju med Henry Rollins

- Jag tycker att all musik borde bli stulen. Till slut hittar du förhoppningsvis något som du gillar och då köper du skivan så att bandet kan göra en ny platta och kanske få betalt så att de har råd att äta. Det är bättre att musiken hörs än inte hörs. Runt 2007 gjorde jag den här intervjun med Henry Rollins via e-post. Jag blev förvånad över att han svarade. han tog uppgiften på allvar hur som helst tycker jag givet formatet.  Du driver ditt förlag 2.13.61, du har en lång och framgångsrik musikkarriär, du gör spoken word och nu har du en egen TV-show. Hur många projekt kan du ha samtidigt utan att ditt huvud går i småbitar? - Jag har duktig personal anställd på förlaget så jag kan jobba där regelbundet men inte hysteriskt mycket. Nog försummar jag saker för jobbet. Det är ju det jag gör mest hela tiden men det är så jag får saker gjorda. Förra året hade du ett eget filmprogram som hette ”Henrys filmcorner”. Under våren kommer ”The Henry Rollins Show”. Hur hamnade du i TV-världen och f

Ny musik: The Crew - ny grupp, ny låt

Tim Armstrong (Rancid), Fletcher Dragge (Pennywise), Mike Muir (Suicidal Tendencies), Matt Freeman (Rancid), och Byron McMackin (Pennywise) har ett nytt projekt tillsammans som de kallar The Crew. Och det är svinbra.

Video: 10.000 Years - Gargantuan forest

 Västerås doomstolthet 10.000 Years har släppt en fantastisk och spännande video till senaste singeln "Gargantuan forest". Se och njut. Fullängdaren "II" släpps den 25 juni. 

Ny musik: Gasp - Least expected

Gasp är ett nytt band från Malmö. Med en tidigare låt släppt kommer nu "Least expected" som fortsätter i samma stil. Det vill säga rakt på sak hardcorepunk med löjligt driv och en jäkla massa attityd.  Least Expected by gasp.band

Bathory invalda i Swedish music hall of fame

Bathory har blivit invald i Swedish music hall of fame. Kanske rimligt. Banbrytande pionjärgärningar förtjänar erkännanden. Jag minns det så tydligt än idag när jag hörde Bathory första gången genom en klasskompis 1987. Han drog på "War" på högsta volym i samlingsrummet på skolan och det lät ju som livsfarlig musik i jämförelse med allt annat då. Vi fick inte spela musik på en vecka efter det.  Skivan "Under the sign of the black mark" cirkulerade på kopierade kassettband på skolan i smyg som om det var något förbjudet. En av få bilder som fanns var den ovan vilket naturligtvis bidrog till känslan av det förbjudna. Nu finns inte så mycket mystik kvar tyvärr. Men kul att undergroundband hedras.

Välkommen till Heavy Underground

Det här är en plats som handlar om extrem och tung musik från den svenska undergroundscenen och allting som har med den att göra. Ett webzine där genrer inte är det viktigaste utan att det är intressant och spännande.  Ibland behöver man en omstart. Efter sju år med Into The Void Podcast kände jag att det var dags för en förändring. Så jag bestämde mig för att lägga ner podden och starta Heavy Underground istället och bygga om grunden för hur jag lever ut mitt musikintresse.  För det här är två saker: en plats för att ge utrymme åt den svenska undergroundscenen som inte har någon naturlig plats på andra sajter eller poddar. Det är också en plats där jag kan samla mitt skrivande och mina podcasts om det jag gillar mest i livet, musik.   Här vill jag skapa en kanal som lyfter små band, smala genres, demos och spelningar. Men även skriva om sådant som omger scenen i som konst, små skivbolag, klubbarrangörer eller bara en massa entusiastiska människor som gästskribenter som bidrar till att

Ny låt: Filth is Eternal - Zed

Filth is Eternal hette förut det svårgooglingsbara namnet Fucked And Bound och vad namnbytet kommer sig av vet jag inte men det kommer nog att göra att fler hittar den här kvartetten från Seattle. Jag hoppas verkligen det för jag gillade deras debut "Suffrage" och nya singeln är en helt rimlig fortsättning.  Här snackar vi ultrarå harcorepunk med nerverna på utsidan av huden som inte tar några fångar. Skillnaden från förut är inte så stor musikalisk men möjligen har vokalisten Lisa Mungo tonat ner sina värsta skrik en aning vilket egentligen bara gör det hela ännu råare i uttrycket. Man ser fram emot mer musik.  ZED by Filth is Eternal

Recension: Blood Sermon - Never stop the madness (Svensk Hardcorekultur)

Jag har svårt att inte ryckas med i stockholmarna Blood Sermons hardcoremarinerade crossover på bandets andra släppet. På dryga 31 minuter lyckas bandet skapa konstant hårt tryck på tio spår utan att för en sekund lätta på det. Det är moshvänliga partier varvat med rens som lär riva varenda kravallstaket när det framförs live.  Men även om det vid en första genomlyssning känns betonghårt så bjuder "Never stop the madness" på en varierad lyssning bär även lite black- och death metal smyger sig in i mixen på ett väldigt trevligt sätt. Lyssna bara på "Funeral clown" så fattar ni vad jag menar. Och ett besök av Kirunarapparen Skarp V i låten "Milking the goat" visar att hardcore är en genre som tillåter väldigt många uttryck om den vill.  Never Stop The Madness by Blood Sermon

Intervju: Cult Of Luna har aldrig kompromissat

Få band svenska band har så stor respekt som Cult of Luna. Det handlar till viss del naturligtvis om den musik bandet gör. Storslagna postmetalverk med intrikata teman och koncept som det tar lång tid att dyrka upp som lyssnare. Men det finns också en atmosfär runt bandet som gör att känslan man får är att Cult of Luna är större än sin musik eller sina medlemmar. Att det är en ointaglig enhet som få har tillträde till och att musiken är någonting heligt som inte får behandlas hur som helst. Därför är ju kontrasten ganska bjärt när jag kopplar upp mig digitalt med sångaren och gitarristen Johannes Persson. Jag hamnar i hans sovrum hemma i Umeå dit han återvänt sedan något år. Rummet bär alla kännetecken av en småbarnsfamilj med det kaos som följer. Vår pratstund inleds med att Johannes som är ensam hemma med barnen denna kväll försöker förklara dem att han ska göra en intervju. – Ni får bara avbryta mig om det brinner eller nått, förmanar han barnen och konstaterar att han älskar sina b

Klassiker: Judas Priest - Painkiller

När slutsignalen för 80-talet ljöd så visade inte hårdrocken så som vi minns den från det gamla årtiondet några direkta tecken på att vara på väg att dö. Än var det några år kvar tills dess att grungemeteoren skulle slå ner och utrota alla dinosaurier från scenen. Men på många sätt var ändå Judas Priest platta “Painkiller” en form av avslutning för hela 80-talshårdrocken. 90-talet var en brytningstid. Det var årtiondet mellan det kalla kriget och kriget mot terrorismen. Det var en tid efter att Berlinmuren hade fallit och en ny värld öppnade sig både rent allmänt och inom musiken. Det var en uppbrottets tid då de gamla kartorna ritades om och nya regler skrevs. Allt som varit fast förflyktigas. Det var en tid som trots ekonomisk kris ändå andas framtid och hopp. Att även ett band som Judas Priest påverkades av detta är inte så konstigt. Prästerskapet hade släppt skivor under de två tidigare årtiondena och varit med och skapade en hel genre. Men tidens tempo påverkade även Judas Priest.