Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Välkommen till Heavy Underground


Det här är en plats som handlar om extrem och tung musik från den svenska undergroundscenen och allting som har med den att göra. Ett webzine där genrer inte är det viktigaste utan att det är intressant och spännande. 

Ibland behöver man en omstart. Efter sju år med Into The Void Podcast kände jag att det var dags för en förändring. Så jag bestämde mig för att lägga ner podden och starta Heavy Underground istället och bygga om grunden för hur jag lever ut mitt musikintresse. 

För det här är två saker: en plats för att ge utrymme åt den svenska undergroundscenen som inte har någon naturlig plats på andra sajter eller poddar. Det är också en plats där jag kan samla mitt skrivande och mina podcasts om det jag gillar mest i livet, musik.  

Här vill jag skapa en kanal som lyfter små band, smala genres, demos och spelningar. Men även skriva om sådant som omger scenen i som konst, små skivbolag, klubbarrangörer eller bara en massa entusiastiska människor som gästskribenter som bidrar till att skapa allting. Kanske kan det här bli en svensk The Obelisk, No Echo eller Idioteq. Eller så blir det ingenting. Vad vet jag. Det vet man ju inte förrän man försökt.

Jag älskar fortfarande podcastformatet så i augusti kommer också premiäravsnittet av en ny podcast som heter, ja ni gissade rätt, Heavy Underground Podcast där jag fortsätter att prata med folk om musik och annat. Du kommer att hitta den på de vanliga ställena. Leta efter Heavy Underground på din favoritplattform redan idag. För under sommaren kommer jag att lägga ut en del favoriter från Voidarkivet där. En del har funnits där tidigare och en del osläppt. 

Har du ett band som du tror passar in här eller ett skivbolag som ger ut fantastisk musik: skicka mer än gärna länkar, skivor, spelningstips, topplistor you name it till mig så försöker vi hjälpas åt att sprida ordet. 

Välkommen till Heavy Underground!

/Magnus

(Mer om mig kan du läsa här)

Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Skraeckoedlan - Vermillion Sky (enligt Ylva Sjöstrand)

Ska man göra och släppa ännu ett fantastiskt konceptalbum så är det lika bra att absolut inte spara på krutet och dunka på med plusmeny extra allt plus moms deluxe! Jädrar vad dom skämmer bort oss dom mäktiga herrarna i Skraeckoedlan. Rykande nytt och sjukt bra album, ett arkadspel med tillhörande soundtrack och en bok skriven av bandet. Glömde jag något? Troligen.  Dom här talangfulla ödlorna fullkomligt sprutar ur sig bitar som skapar en otrolig helhet till kommande ”Vermillion Sky”. Jag förundras varje gång bandet släpper nya album och tänker ”Nädu, den här kan omöjligt vara bättre än föregångaren!” Tacksamt erkänner jag att jag har fel varje gång för kreativiteten, påhittigheten och nyskapandet verkar vara en källa som aldrig sinar i ödlelägret.  Låtordningen är mycket väl genomtänkt för att verkligen få oss med på resan ut mot den okända och röda himlen som verket kretsar kring. Längtan efter mer då ”Earth” släpptes 2019 har varit stor och här får vi en väldigt naturlig uppf

Intervju: Hardcoreprofilen Daniel Nätterdal om banden, boken och livet efter podcasten Nere På Noll

Daniel gillar Misfits. Podcasten Nere På Noll är död och begraven. Heavy Undergrounds Örebrokorrespondent Johan Terrac kollade läget med Daniel Nätterdal som var en av medlemmarna i podden som nu ägnar tiden åt en rad andra band och projekt i hardcorens tjänst.  Hej, Daniel, hur är känslan efter att det nu är definitivt att Nere På Noll är ett avslutat kapitel? Kliar det i fingrarna att få podda igen eller känns det befriande? NPN-legenderna David, Daniel & Robin - Jag har varit fullt sysselsatt ändå så jag har knappt hunnit känna några känslor än. Det är både kul att ha tid till andra grejer men också lite sorgligt. När man har lagt 10 år på att bygga upp något som (för engångsskull) varit uppskattat så är det lite waste att kasta bort det. Allt har sin tid och vi gav järnet i 10 år vilket är långt mer än de flesta band. Vi satt även i en situation där vi saknade klippare och ribban för podd ligger mycket högre än den gjorde när vi startade, så vi hade behövt jobba hårdare samtidi