Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Cries From The Underworld TV

Recension: Domkraft - Sonic moons (psykedelisk progdoom)



Ett nytt album av Domkraft är lite som att åter få träffa en kär gammal vän och att få tillbringa kvalitetstid tillsammans och höra vad vederbörande haft för sig i livet den senaste tiden. Man vet liksom att man kommer att få höra något som är speciellt och därför så lyssnar man nyfiket och är genuint intresserad. 

Jag har gillat Domkraft ända sedan jag hörde deras första fullängdare ”The End Of Electricity” som släpptes 2016. För er som mot förmodan inte är bekant med Domkraft så har de ända sedan starten levererat tung fuzzig doom av finaste sort och utan att tumma det minsta på kvalitet. Det som är underbart med Domkraft är att de utvecklas så tydligt för varje nytt släpp. Dock utan att göra avkall på fuzzet och tyngden. 

På ”Sonic Moons” som är deras fjärde fullängdare så kikar det fram såväl psykedeliska tongångar som mer proggiga sådana. Ett och annat mer orientaliskt element smygs också in. Ibland så får jag lite samma varma känsla som när jag lyssnar på YOB. Hoppas ni förstår jag jag menar med den jämförelsen. När jag lyssnar på ”Sonic Moons” från början till slut som jag nu gjort åtskillig gånger den senaste tiden så upplever jag det som att det är en mer sammanhållen platta med en tydligare framåtrörelse om jag jämför med Domkrafts förra skiva ”Seeds”. Det hänger såklart ihop med den utvecklingen som jag skrev om ovan. Den resa som de gör med varje ny skiva. Att hitta nya element att tillföra den fuzziga tunga doom som de framför och för att hela tiden bryta ny mark och att göra det intressant. Det är otroligt skickligt. 

Domkraft är summan av alla sina beståndsdelar. Alla tre medlemmar är vitala och bidrar lika mycket för att skapa en stabil och genuin helhet. Martin Wegeland har aldrig sjungit så bra som han gör här. Dessutom levererar han också mullrande basgångar som träffar en gammal doomgubbe som mig rätt i hjärtat. Det finns gott om gitarrpartier från Martin Widholm som är både förkrossande tunga såväl som snirkliga och vackra. Trummandet sköts felfritt och stabilt av Anders Dahlgren. Som sagt Domkraft är en helhet där alla bitar är lika viktiga. Tillsammans levererar de underverk! 

Tveklöst är iallafall att ”Sonic Moons” är Domkrafts bästa platta hittills. Det är ju inte små ord med tanke på deras tre tidigare helgjutna album. För min del så kvalar denna platta sig direkt in någonstans bland topparna när årets bästa plattor ska summeras. En storartad doomkaramell från Domkraft!

 /Anders Bergström

Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Henrik Palm - Nerd Icon

Jag har haft Henrik Palms nya (och tredje) skiva Nerd Icon liggandes på hårddisken i några veckor, men inte hittat tiden att ta mig an den. Men idag hände det, mycket tack vare att katten väckte mig okristligt tidigt och gjorde allt i sin makt för att inte låta mig somna om - och han lyckades. Men det är ju såklart helt ointressant i sammanhanget Heavy Underground i allmänhet, och Henrik Palms nya skiva i synnerhet.  Jag tar mig an skivan genom att direkt fastna på introt och spela om det för mig själv flera gånger. Det är ett gott tecken, för introt visar sig sätta stämningen och kontexten för resten av skivan - och jag blir insnärjd direkt.  Henrik Palm har skapat organiskt och fylligt universum, samtidigt som det på något sätt är både sprött och skört. Skådeplatsen är någonstans i gränslandet mellan ljus och mörker - där man hela tiden leds mot ljuset, för att plötsligt dras ned mot avgrunden igen. Och det är ett knep som visar sig bli en kontrastrik upptäcksfärd. Genremässigt rör v

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Horndal - Head Hammer Man

  Jag har följt Horndal sedan de släppte debutplattan ”Remains” 2019 som jag gillade. På uppföljaren ”Lake Drinker” som släpptes två år senare så hade en rejäl utveckling i rätt riktning skett. Lyckligtvis så hade de hållit fast vid sin tematik kring hembygden och sin prosa kring bruket och arbetarklassen. Musikaliskt så kändes det som att de hade funnit sin riktning, sitt tema och sitt sound. Kort sagt så var uppföljaren många snäpp bättre än debutverket. Nu är det det dock dags för den tredje plattan att släppas och kan en skiva ha en coolare och råare titel än ”Head Hammar Man”? Jag tror fan inte det. Lyriken om arbetarklassens kamp ligger lyckligtvis fast även denna gång. Vi får följa fackledaren Alrik Andersson och hans kamp i en stor strejk som bröt ut 1909. Det hela slutade med att han tvingas emigrera till USA. Skulle det vara så att du vill fördjupa dina kunskaper om det hela efter att han följt Alriks resa genom plattans tio spår så släpps det även en bok med samma titel som