Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Cries From The Underworld TV

Malmö Massacre dag 1: Fredag


Malmö. Denna Sverigedemokratiska mardröm där varannat gatukök säljer falafel och blandningen av folk och olika kulturer är stor. Det är en fantastisk stad av den anledningen. En världsstad helt enkelt med sina för- och nackdelar. Närheten till Köpenhamn och kontinenten är omedelbar vilket bidrar till den känslan. När jag anländer från 13 plusgrader och regn till Malmö central är det 24 grader varmt och sol. Resten av Sverige känns långt bort. 

Men nu är jag ju inte här för att äta underbar hummus eller röka vattenpipa. Nej jag är här för att uppleva Malmö Massacre på Plan B. Under två dagar är det mangel av rang här med Cult Of Luna och Carcass som huvudakter och med annat spännande som Sickrecy, Birdflesh, Massgrav och en rad andra band med mer eller mindre läsbara logotyper. 



Jag kommer dit efter en välbehövlig gubblur på hotellet lagom till Floridas Druid Lord. Klassisk döds med lite mysiga doominslag. Det är varmt och trångt framför den lilla scenen där det headbangas i lagom takt. Druid Lord gör det dom ska varken mer eller mindre. Jag går och käkar en veganburgare när sista låten är slut. 





Springer på en bekant från Slavestateklicken i vimlet. Trevligt. Fler sådana är på ingång. Stöter på Larzon som ser glad ut. Tacka fan för det när man arrat något så här bra. Hamnar sedan vid ett bord med för mig tre okända skåningar som pratar om patchar på ett sätt som gör att jag förstår att de inte har en aning om vad de håller på med. Sen skryter den ene om att han träffat Slayer i Köpenhamn för några år sedan eftersom att hans blonda flickvän fick komma backstage. Dags att gå med andra ord. 



Whores Nation grindar på inne på den lilla scenen. Sångaren klagar på att han inte får tag på weed och erbjuder gratis tishor till den som kan fixa. När halva spelningen har gått uppstår en liten moshpit mitt i publiken. Kul. 


Jag väljer bort efterföljande Warfuck (bra namn dock) och snackar lite om hur skönt det är med hotellfrukost när man är småbarnsförälder med Maria, en gammal Slavestatekollega. Det är i och för sig alltid skönt med hotellfrukost. Vi pratar om annat också ska sägas. Nåväl. 



Cult Of Luna är det enda bandet för kvällen som spelar på stora scenen. Två trumset tornar upp sig. När ljuset i lokalen släcks tänds strålkastarna bakom dessa. Bandet kliver ut i motljuset och lämnar det aldrig. "Cold burn" öppnar spelningen och den övriga världen upphör att existera i 80 minuter. Det är en decibelnivå på gränsen till religion. Inget mellansnack. Bara musik vilket förstärks av motljuset då man bara ser medlemmarna som siluetter. Musiken är överordnad allting annat. Det är sinnessjukt bra. Bland det bästa jag upplevt på mycket länge.



Efter spelningen är jag helt utmattad och bestämmer mig för att dra mig hemåt till hotellet trots att det återstår tre band. Men jag är totalt slut i huvudet efter totalupplevelsen Cult Of Luna bjöd på så jag ger upp.


Det är en dag imorgon också. 


/Magnus Tannergren

Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Henrik Palm - Nerd Icon

Jag har haft Henrik Palms nya (och tredje) skiva Nerd Icon liggandes på hårddisken i några veckor, men inte hittat tiden att ta mig an den. Men idag hände det, mycket tack vare att katten väckte mig okristligt tidigt och gjorde allt i sin makt för att inte låta mig somna om - och han lyckades. Men det är ju såklart helt ointressant i sammanhanget Heavy Underground i allmänhet, och Henrik Palms nya skiva i synnerhet.  Jag tar mig an skivan genom att direkt fastna på introt och spela om det för mig själv flera gånger. Det är ett gott tecken, för introt visar sig sätta stämningen och kontexten för resten av skivan - och jag blir insnärjd direkt.  Henrik Palm har skapat organiskt och fylligt universum, samtidigt som det på något sätt är både sprött och skört. Skådeplatsen är någonstans i gränslandet mellan ljus och mörker - där man hela tiden leds mot ljuset, för att plötsligt dras ned mot avgrunden igen. Och det är ett knep som visar sig bli en kontrastrik upptäcksfärd. Genremässigt rör v

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Horndal - Head Hammer Man

  Jag har följt Horndal sedan de släppte debutplattan ”Remains” 2019 som jag gillade. På uppföljaren ”Lake Drinker” som släpptes två år senare så hade en rejäl utveckling i rätt riktning skett. Lyckligtvis så hade de hållit fast vid sin tematik kring hembygden och sin prosa kring bruket och arbetarklassen. Musikaliskt så kändes det som att de hade funnit sin riktning, sitt tema och sitt sound. Kort sagt så var uppföljaren många snäpp bättre än debutverket. Nu är det det dock dags för den tredje plattan att släppas och kan en skiva ha en coolare och råare titel än ”Head Hammar Man”? Jag tror fan inte det. Lyriken om arbetarklassens kamp ligger lyckligtvis fast även denna gång. Vi får följa fackledaren Alrik Andersson och hans kamp i en stor strejk som bröt ut 1909. Det hela slutade med att han tvingas emigrera till USA. Skulle det vara så att du vill fördjupa dina kunskaper om det hela efter att han följt Alriks resa genom plattans tio spår så släpps det även en bok med samma titel som