Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Cries From The Underworld TV

Att resa med Steve Von Till (Bar Brooklyn 19 augusti 2023)

Jag åker motorvägen som så många gånger förr från Västerås till Stockholm för att gå på spelning. Det är en resa även om den inte är så lång så tar den mig från ett ställe till ett annat. Jag tänker på resor när jag tänker på Steve Von Till. Hans mest kända resa är naturligtvis den han gjort med Neurosis men som nu verkar vara över. Åtminstone på det sätt den varit. Och resan som soloartist har ju pågått sedan 1999 men som nu kommer att få en större plats i Steves artistliv misstänker jag. 

Nåväl. Väl framme vid hipstercentralen Hornstull väntar jag in kvällens sällskap som består i poddkompisen Svempa Alveving. Varma kramar och genuin glädje över att ses. Vi käkar en plankstek av rent nostalgiska skäl för att sedan dra oss ner till Hornstulls strand där Bar Brooklyn som bekant ligger. 

Vi är nästan först in i lokalen. Men snart nog kommer fler och det visar sig att spelningen i det närmaste är slutsåld. Konsertarrangören Boris pustar ut. För några veckor sedan hade knappt hälften av biljetterna sålts. Vi snackar lite om publikens köpbeteende i relation till arrangörernas blodtryck. Misha ansluter. Även han poddkompis. Fler kramar och genuin glädje över att ses. Det tätnar i lokalen och diverse folk ur den stockholmska diasporan av musikälskare ansluter och minglar runt. Växlar ett par ord med Tomas från Breach och Norna, pratar förväntningar med Misha. Det sägs att folk grät av glädje efter gårdagens spelning i Linköping. 

Prick kl 21.00 kliver Steve och hans band på scenen. Han hälsar alla välkomna, introducerar Dave French, Braden Diotte och PJ Van Assche på syntar och cello. Sen frågar han om vi är redo för en 90 minuter lång resa i ljud. Alla svarar ja. "See you on the other side" svara Steve. Sen försvinner verkligheten för en stund i mitt huvud. 



Steve Von Tills solomaterial skiljer sig vid en första anblick radikalt från det han gjort i Neurosis. Där har kraften och den extrema utlevelsen alltid varit verktyget. I solomaterialet är det återhållsamheten och tålamodet som regerar. Men den musikaliska elden är nog den samma för lyssnar man ordentligt hör man vilken enorm kraft det finns under ytan i Steve Von Tills musik. Vid några tillfällen läcker den genom den finmaskiga ljudmattan men bara precis lagom mycket för att skapa friktion i musiken. Allting perfekt avvägt. 

Vi får låtar från senaste plattan "No wilderness deep enough" blandat med material från övriga plattor. Gotisk americana blandas med ambient till ett långt ljudkollage. Och över det fantastisk lyrik som gräver sig in i människans själ och kopplar ihop den med naturen. Vid några tillfällen läser han ur sin diktsamling. "Magi" är ett slitet uttryck men ska jag använda det en gång med full giltighet så är det ikväll. Det är magiskt. Ibland låter Steve liksom orden vänta in musiken och tvärtom. Det är subtilt gjort men när man inser hur det där samspelet fungerar så öppnar det dörren till ett universum där vare sig musiken eller texten står för sig själva. De är ett. 

Spelningen är plötsligt slut. 90 minuter har passerat. Det kändes som en evighet men också som ett ögonblick. Resan är slut. Vi är tillbaka på Bar Brooklyn. Jag tittar på Misha (som stått allra längst fram och på Svempa. Vi är rätt fåordiga om det vi upplevt. Men vi ler allihop. Jag måste ta mig hem. Det är sent. Jag lämnar med samma känsla som efter att ha sett Neurosis 2017. Jag kommer inte att kunna lyssna på musik på ett tag. Intrycken är för starka. Det är någonting Steve Von Till har hittat som finns i alla musik han skapar oavsett om det är extrem aggression eller långsam kontemplation. 

När jag lämnar storstadens elektriska ljus på motorvägen på väg hem och det ersätts av en svart augustihimmel dyker en av Von Tills vackraste textrader upp om och om igen i mitt huvud. 

"We have the sea
And we will always have the sky".

/Magnus Tannergren

Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Henrik Palm - Nerd Icon

Jag har haft Henrik Palms nya (och tredje) skiva Nerd Icon liggandes på hårddisken i några veckor, men inte hittat tiden att ta mig an den. Men idag hände det, mycket tack vare att katten väckte mig okristligt tidigt och gjorde allt i sin makt för att inte låta mig somna om - och han lyckades. Men det är ju såklart helt ointressant i sammanhanget Heavy Underground i allmänhet, och Henrik Palms nya skiva i synnerhet.  Jag tar mig an skivan genom att direkt fastna på introt och spela om det för mig själv flera gånger. Det är ett gott tecken, för introt visar sig sätta stämningen och kontexten för resten av skivan - och jag blir insnärjd direkt.  Henrik Palm har skapat organiskt och fylligt universum, samtidigt som det på något sätt är både sprött och skört. Skådeplatsen är någonstans i gränslandet mellan ljus och mörker - där man hela tiden leds mot ljuset, för att plötsligt dras ned mot avgrunden igen. Och det är ett knep som visar sig bli en kontrastrik upptäcksfärd. Genremässigt rör v

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Horndal - Head Hammer Man

  Jag har följt Horndal sedan de släppte debutplattan ”Remains” 2019 som jag gillade. På uppföljaren ”Lake Drinker” som släpptes två år senare så hade en rejäl utveckling i rätt riktning skett. Lyckligtvis så hade de hållit fast vid sin tematik kring hembygden och sin prosa kring bruket och arbetarklassen. Musikaliskt så kändes det som att de hade funnit sin riktning, sitt tema och sitt sound. Kort sagt så var uppföljaren många snäpp bättre än debutverket. Nu är det det dock dags för den tredje plattan att släppas och kan en skiva ha en coolare och råare titel än ”Head Hammar Man”? Jag tror fan inte det. Lyriken om arbetarklassens kamp ligger lyckligtvis fast även denna gång. Vi får följa fackledaren Alrik Andersson och hans kamp i en stor strejk som bröt ut 1909. Det hela slutade med att han tvingas emigrera till USA. Skulle det vara så att du vill fördjupa dina kunskaper om det hela efter att han följt Alriks resa genom plattans tio spår så släpps det även en bok med samma titel som