Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste podcasten

Cries From The Underworld TV

Avlyssnat: Vittra - Blasphemy Blues

Fornnordisk mytologi, svensk folktro och vildvittor. Ur dessa tre element formades Vittra som den 11 november ger oss den senaste skapelsen ”Blasphemy Blues”. Vi lyssnare bjuds på en skön resa mellan melodiska riff, grymt bra sång och en intressant mix av olika metal-genres men den uppmärksamme hör även influenser från folkmusik.  Med tanke på att bandets grundare David Döragrip och Johan Murmester kommer från rätt så olika musikbakgrund, så har Vittra ändå ett sammanhängande men brett sound vilket gör att lyssnandet inte blir långtråkigt. Tvärt om!  Det ska väl erkännas att undertecknad inte styr mot det melodiska vid eget val, men jag är kanske omvänd?  ”Blasphemy Blues” innehåller nio spår och låten ”Satmara” lockar tillbaka mig flera gånger. Låtnamnet tilltalar mig precis lika mycket som själva musiken. Låten ”Lykantropi” är otroligt svår att värja sig för och den kommer jag återkomma till många gånger även efter dom här genomlyssningarna. Det enda förvånande är sista spåret som är

Cries From The Underworld: Vittra

  Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av doomsdaysjesusHQ (@doomsdaysjesus)

Cries From The Underworld: Eternal Evil

 

Avlyssnat: Uurn - Strapped in, ready to go

4 november så släpper Uurn från Malmö EP:n ‘’STRAPPED IN, READY TO GO’’. Musiken beskrivs bäst som sludge och är en skola i ångestladdad höstmelankoli. Är du bevandrad inom sludge och annan tung musik så håller detta absolut en hög nivå. Väggen av gitarrer är maffig och gör sig särskild gällande med den genresymptomatiska rundgången. Produktionen är krispig och tydlig utan att det blir alldeles för P3-åtkomligt och urvattnat. Trots att det rör sig om rätt så typisk sludge så finns det tillräckligt mycket bredd av uttryck för att jag inte ska bli uttråkad. Nedstämda Sabbath-minnande riff kryddas med en sårbar sångröst som fördelaktigt är längre ner i mixen. Fortsätt så Uurn! Bästa spår: No one needs to know /Anton Bryvall  

En text om att brinna för något

Ögir 24 augusti 2022 Jag har undvikit att åka förbi Ögir i Köping sedan branden den där ödesdigra måndagen den 12 september. Dagen innan hade jag åkt förbi Köping med tåg efter att ha intervjuat Bonni från Asta Kask och Ulke från Strebers/Dia Psalma i Göteborg. Jag tittade ut genom tågfönstret när vi stannade vid Köpings station och tänkte på den där kvällen jag livesände Charta 77:s release av "Ödesboxen" bara någon vecka tidigare. Jag tänkte på spelningarna jag sett där med både Charta 77 och Asta Kask. Sen rullade tåget vidare. Ögir oktober 2022 Dagen efter stod det klart att Sverige fått en högernationalistiskt regering och vid 8-tiden på morgonen kom den första nyhetsflashen om att en kulturbyggnad i Köping stod i brand. Det var Ögir som brann.  Det var milt sagt en riktigt jävla skitmåndag.  Ögir var inte bara ett ställe för kultur i Köping. Det var också hem för Per Granbergs livsverk Charta 77 och Birdnest Records. Här hade han samlat allting. Alla skivor, alla inspe