Den svenska postrockens okrönta kungar Oh Hiroshima släpper nu sitt fjärde album som trots, eller tack vare, pandemins isolering är något av det mest storslagna som bandet presterat. “Myriad” är precis så där som man vill att postrock ska vara. En inre resa som tar med lyssnaren långt utanför den egna kroppen och får luttrade recensenter (inklusive undertecknad) att slå knut på sig själva när de försöker beskriva upplevelsen.
Här får man ganska snart känslan av att sväva en bit ovanför marken över storslagna öde landskap omgiven av berg och dalar. Musiken har ett nordiskt noir och ett vemod över sig som ibland är så vackert att ögonen blir lite fuktiga. Låtnamn som “All things pass”, “Ascension”, “Tundra” och “Hidden chamber” ger en onekligen fribiljetter in i dessa storslagna världar.
Skivan är utsökt arrangerad och ljudlandskapen illustreras snyggt med klassisk postrockdräkt men som även smyckas ut med violiner och andra ljudmattor som skapar ett större dynamik än vad som skulle varit fallet annars. Och här ligger Oh Hiroshimas stora styrka skulle jag säga förutom att bandet skriver starka låtar. Lägg därtill att både Kristian Karlsson och Magnus Lindberg från bland annat pg.lost och Cult Of Luna varit inblandade i inspelning och mixning så förstår ni nog själva att det här inte är en skiva man avfärdar i första taget.
//Magnus Tannergren
"Myriad" släpps den 4 mars.