Ett Dödens Maskineri - Kulturkriget (enligt Anders Bergström)




Då var den alltså här, uppföljaren till ”Det Svenska Hatet” som slog ner som en bomb i punksverige och blåste nytt liv i genren. Jag skulle ljuga om jag påstår att jag inte var lite nervös när jag slog på ”Kulturkriget” och satt mig ner för att lyssna igenom den för första gången. 

För det är liksom ingen lätt uppgift att följa upp en platta i den kaliber som debutverket faktiskt är. Kollegan Svempa Alvevig skrev på sociala medier ”En platta så bra att man har två ex i vinylhyllan” om Ett Dödens Maskineris debut. Jag håller fullständigt med om det då det står två ex i min hylla också. 

Dock så tar det inte ens 30 sekunder in i plattans första spår ”Vapen och ammunition” för att man ska inse att att den oro man först hade var totalt ogrundad. Med sylvassa texter om samhällets orättvisor och brunhögerns framfart i den Svenska politiken sätter Ett Dödens Maskineri fingret på många problem i dagens samhälle. De står dock alltid stolta på den lilla människans sida och viker inte en tum. Musiken som ackompanjerar den underbara arga sången av Daniel Garpebring består precis som på debuten av tre skopor crust och käng, fyra nävar trallpunk och några knivsuddar metal. 

Den slår stenhårt i mellangärdet samtidigt som melodierna smeker öronen. Det är ljuv och arg musik som känns både i själen och sinnet. Allt detta fyller hela mig med vilja att genast ställa mig på det lokala torget och skrika ut all min vrede över tillståndet i Sverige. Med andra ord precis samma känslor som debutverket gav mig. ”Kulturkriget” är en naturlig utveckling från ”Det Svenska Hatet”. 

Man har tagit allt ett steg längre, förfinat detaljerna och här levererat en platta som i mitt tycke faktiskt överträffar debuten, jo det är faktiskt sant, jag skojar inte. Hantverket och låtsnickrandet har här tagit ett kliv framåt vilket gör att jag vill påstå att Ett Dödens Maskineri idag är ett av Sveriges bästa band. För de har här med ”Kulturkriget” utan tvekan levererat årets bästa platta. 

Sanna mina ord. 

/Anders Bergström