Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Heavy Undergrounds Podcast

Divers - One Million Crystals

  Jag har inte skrivit någonting här sedan jag besökte Way Out West i augusti, och anledningen till det är att jag har varit alldeles för distraherad och ur fokus för att hitta orden – men så kom Divers nya skiva One Million Crystals, som på något sätt väckte mig ur min orddvala. Genremässigt rör det sig någonstans i den alternativa rockens värld, där olika musikstilar och artistreferenser blandas friskt. Det är som att man har lyckats plocka det bästa från artister som PJ Harvey, Nick Cave, The Doors och The National och strösslat country-twang, krautrepetition och psykedelika över det hela. Enligt Spotify var det fyra år sedan Divers släppte föregångaren (The Start of It All), och jag vet såklart inte varför det har tagit såpass lång tid mellan den skivan och One Million Crystals – men jag gissar att bandet har lagt extremt mycket tid på att sätta produktionen och alla små detaljer. För det här är nördigt på riktigt. Produktionsmässigt slås jag först av att det låter organiskt. D...

Retribution - Tales of Torment

  Det finns många band runt om i världen som heter Retribution men det finns bara ett band som Retribution från Dalarna. Med superlativen redo ska jag nu ta mig an den mest positiva recension jag någonsin gjort. Det här släppet förtjänar inget annat än total dedikation. Smaka på det här: Ett debutalbum som är så svart, så vackert och helt otroligt välgjort. Precis så smakar Retributions kommande skiva ”Tales of Torment”. Jag har helt ärligt aldrig hört en så oerhört fulländad debut som det här är. Samtidigt som jag saknar ord på grund av fullständig beundran så har jag så mycket att säga. Det faktum att skaparna av den här guldklimpen är unga är något jag bara precis nu kommer nämna snabbt. Jag väljer att fokusera på all talang, oerhörda instrumenthantering och röstkvalitet istället. Som sig bör. Åldern är helt ovidkommande. Musik som berör mig på helt andra nivåer behöver jag dela med någon som förstår mig och mitt sätt att ta mig an ett lyssnande och dissikerande av ett album. Ja...

Grand Magus - Sunraven

Grand Magus har släppt album med jämna mellanrum sedan 1999. Album som varit stabila. Senaste släppet ”Sunraven” är inget som skiljer sig från den normaliteten. För det första så måste jag nämna albumets omslag som tilltalar mig väldigt mycket. Enbart valet av färger och designen hade lockat mig till köp om jag hittade den i en skivback. Men för att snacka om själva låtarna istället så är jag nöjd. Stundtals riktigt nöjd. I en bra och snygg matta av tunga riff och felfri sång finns dock en riktig topp för mig. Låten ”The Black Lake” ger ruggigt sväng. Inledande spåret ”Skybound” får mig att undra om jag av misstag klickat in mig på Amon Amarth men nej då, jag lyssnar på Grand Magus. På nästa låt undrar jag (såklart skämtsamt) igen om jag slajdat in felaktigt på samma nämnda grupp än en gång. ”The Wheel of Pain” låter i introt exakt som ”Pursuit of Vikings”. Under 35 minuter får vi en lagom mix av polerad svärta. Dom tyngre delarna av skivan intresserar mig mest men för den delen ogilla...

Harvestman - Triptych (I-III)

  “See you on the other side” sa Steve Von Till när han började sin spelning i Stockholm förra hösten. Sen framförde han musik som kändes hämtad från en annan tid och värld. Det är få människor på den här planeten som kan säga saker som att musiken är "en högre makt", "en energi" och att det är någonting "större än livet" utan att det låter fånigt. Men Steve Von Till är en av dem som kan det. Harvestman är en sida av Von Tills musikskapande som lutar sig mot det psykedeliska och esoteriska. Teman som återkommer är runor och mysticism. Det är inte alltid lätt att ta till sig. Men belöningen är desto större när man bryter igenom barriären till den andra sida.  Part I “Triptych” är precis som den heter tredelad historia. Varje del av projektet kommer att släppas på en egen skiva vid tre olika fullmånar under våren, sommaren och hösten. Sa jag att Harvestman handlade om mysticism? Nåväl, nu kommer alltså den första delen. Processen har varit lång för att slutf...

Nerverna - Hållplats Norr + en intervju med Peter Hirseland

Nerverna kommer från Hälsingland och spelar någon slags postpunk eller posthardcore. En sjutummare och en splitkassett har de tidigare släppt så detta är första fullängdaren. Att med ord försöka förklara hur Nerverna låter är inte helt lätt men om jag säger lite småskev punkrock så kan det kanske ge en hint om vilka trakter vi rör oss i. Jag ska börja med att säga att för min del så var det verkligen inte någon omedelbar kärlek när jag först lyssnade igenom ”Hållplats Norr”. Dock så fanns det något som stannade kvar hos mig efter första genomlysningen. Jag var helt enkelt tvungen att återvända till Nervernas värld igen och det var då som ljuv musik uppstod. Musik kan ju väcka känslor och det är just det som ”Hållplats Norr” gör hos mig. Under tiden man lyssnar igenom plattan så hinner de flesta känslor vandra förbi. Vissa stannar kvar ett längre tag och andra fladdrar snabbt förbi. Det finns någonting kraftfullt, primalt och genuint i Nervernas musik som gör att man stannar upp och ver...

Moralpanik - Tatuerade entreprenörer

  Det här är en fantastiskt avig platta. Det fattar man redan i introt då det konstateras att man har panik men även moral. En både rolig men också allvarlig ordlek.  Det Moralpanik med sångaren David Andersson (även författare till boken “Råpunk”) i spetsen plus lite annat fint folk från den östgötska punkscenen gör är att visa hur elastisk musik kan vara. För det är inte renodlad punk eller hardcore. Det ekar av Bad Brains och liknande band samtidigt som det låter av så mycket annat.  Och det gör det väldigt roligt att lyssna på “Tatuerade entreprenörer”. Även om texterna är synnerligen vassa och allvarliga på sitt sätt så finns det en befriande lekfullhet i Moralpaniks musik.  Den här skivan gjorde mig glad.  /Magnus Tannergren 

Idiot Ikon - s/t

Fem långa år har gått sedan Idiot Ikons förra platta ”Existence” släpptes. Jag kan tänka mig att ni är många därute som väntat på en ny fullängdare. Det har iallafall jag gjort och nu är äntligen den väntan över.  Efter att lyssnat igenom denna självbetitlade platta några gånger så kan jag konstatera att det är ett Idiot Ikon som utvecklats en del som låtskrivare och det är en bättre produktion om vi jämför med föregående platta. Dock så har man inte tappat råheten. Vi snackar fortfarande hård och rå punk med en svinförbannad sångerska som förvisar de flesta andra vokalister direkt till skamvrån för omedelbar uppläxning. Det mesta är alltså sig likt men bara lite bättre. Texterna handlar mycket om att vara sig själv och inte låta andra styra ditt liv. Allt framfört med fullständig övertygelse av sångerskan Maria och kompat av ett solitt band i högform.  Framtiden för Idiot Ikon borde vara ljus med ett såhär starkt album i bagaget. Får man önska något så är det att Idiot Ikon h...

Skamfläck - Synka alla klockor för midnatt

Medlemmarna i ”Skamfläck” har tillsammans ett gediget punk-cv. Band såsom Svart Snö och Sunday Morning Einsteins skvallrar en del om den rutin som går att finna. Dock så vill jag vara tydlig med att Skamfläck med sin råa och samtidigt melodiösa hardcorepunk tydligt står på egna ben. Soundet är rått och en smula kyligt. Det finns tyngd såväl som d-takt och melodier som fastnar. Allt kryddat med politiska texter med hjärtat till vänster som beskriver vår samtid.  Med andra ord så är denna platta som en påse av ens favoritgodis för en älskare av hård punk. Jag har märkt de senaste veckorna att denna platta har växt en hel del för mig. Den har spelats rätt flitigt och jag går titt som tätt och nynnar på ”Nej för fan” som rimligtvis borde vara en ren punkhit och locka till allsång på spelningar.  Som grädde på moset så pryds omslaget på denna platta av en svinsnygg målning signerad konstnären Charlie Granberg. Så vad väntar du på? Bara att införskaffa denna platta på vinyl som är...

23 Till - …Men från Peking hörs det inget

Norrköpings svar på The Clash? Ja den tanken slår mig när östgötarna samlar ihop sin digitalt utgivna produktion mellan åren 2021 och 2024 på vinyl. Det är en stabil samling låtar som lutar sig mot ett gediget punkrockarv med lite baktakt i ryggraden.  23 Till gjorde sig ett namn redan i början på 90-talet då de sögs med i den allmänna vågen av svensk punk och uppnådde respekt med sin cover av NJA-gruppens låt “Balladen om Olsson” och ett par riktigt bra plattor under dessa år. Själv såg jag dem live ett par gånger då det begav sig bland annat på en nu mer lokalt mytomspunnen luciaspelning i Hallstahammar 1994 tror jag.  På den här samlingen visar bandet upp en bra bredd på bra låtar som vittnar om ett gediget hantverk med texter som engagerar. Och den enda musikaliska referens som egentligen känns rimlig är just den med The Clash då musiken går lite i den traditionen. Bäst blir det egentligen när de låter baktakten styra som på “Det var så dom sa” eller i “Fenomenala Ännu eka...