Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Krönikan: Vad fan är grejen med 90-talet?

 


Det har hållit på ett tag nu. Ja, egentligen sedan nyårsafton 1999 då vi lämnade det stora 90-talet. Besattheten. Analyserandet. Hyllandet. För det var ju bättre förr. Det vet ju alla. Jag har ju haft turen att på senare år verkligen fått djupdyka i årtiondet som formade så stor del av hela mig som människa och inte minst min musiksmak. 

För jag må ha börjat som hockefrilleförsedd hårdrockare på 80-talet men det var under 90-talet som jag utvecklade min musiksmak i samma takt som jag växte som människa så som man gör i 20-årsåldern. Det som hände då bär jag med mig djupt inne i mig själv och det är en sorts nollpunkt.Precis som det är det i många andra i min ålder. 

Men jag tror faktiskt att 90-talet har något som senare decennier inte har haft. 1989 föll muren och världen blev en radikalt annorlunda värld helt plötsligt då man till en början trodde att allting skulle ordna sig. En ny öppen och fredligare tillvaro. Vi vet ju att det inte stämde men just där och då kändes det väldigt bra. Samtidigt blev populärkulturen extremt viktig och även den genomgick en sorts förvandling. Som musiken. Det har ju analyserats till döds hur viktigt Seattle var och hur allting ändrades när Nirvana slog igenom. Men det var ju större än så. En rad murar mellan genrer revs också. Det blandades och mixades på ett sätt som sällan setts samtidigt som varje genre växte i sig själv. Allt var verkligen tillåtet. 

Och mitt i detta stod vi som hade extremt mottagliga hjärnor då som man har i 20-årsåldern. Och det är det som jag bär med mig än idag och som gett mig en väldigt bred och nyfiken musiksmak. Och det påverkar hur jag ser på samtida musik som kommer idag. Något som stått ännu klarar för mig när jag gjort poddar som klassikeravsnitten med Misha Sedini och Just One Fix med Martin Dunelind. Där vi grävde vi ju ännu djupare i populärkulturen och våra egna 90-talsjag år för år. 

För visst handlar det om att jämföra saker i ett nostalgiskt skimmer men det handlar också om sökandet efter samma kick som man fick när man hörde soundtracket till “Judgement Night” första gången. Och det är den kicken jag försökt styra Heavy Underground mot under alla dessa år och det tänker jag fortsätta att göra. 

Varje halvår tar jag alltid en funderare på om jag ska köra vidare en säsong till. Svaret har alltid varit ja men den här gången kände jag mig inte lika säker. Men så började jag tänka på det här med 90-talet och den där kicken och känslan som jag nyss beskrivit. Och då hände något i mitt huvud. En annan sorts energi dök upp. 

Under hösten kommer förhoppningsvis den där energin att märkas av. Jag har några idéer som jag jobbar på till både sajten och podcasten.  

Heavy Underground utgår idémässigt från 90-talets alternativa musikscener. Det betyder inte att vi jämför dagens musik med dåtiden utan snarare väljer vad vi skriver och poddar om utifrån den energin, inspirationen och kraften som skapades under 90-talet i Sverige och världen när rockmusiken gjorde en tydlig sväng i historieskrivningen. 

Det innebär också att de genrer som intresserar oss mest är just alternativ rock, punk, hardcore, grindcore, industrirock, noise, thrash metal, death metal och liknande genres som hade sin första storhetstid under 90-talet.

Jag hoppas att ni även i fortsättningen vill följa med på den här resan som rör sig mellan dåtid och nutid. Det är en fantastisk resa och alla är välkomna att följa med. 

/Magnus Tannergren 

Heavy Underground 

Stöd Heavy Underground på www.patreon.com/heavyunderground

Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Strevellna - Revoldom

När Strevellna plötsligt dök upp förra året med skivan “Aldrigheten” så var det en mindre chock. Hela grejen var omgärdad av lite mystik och insvept i dunkel men musiken var hämtad från hela min uppväxt som hårdrockare. Just mystiken gjorde det ju väldigt intressant i början och frågan var ju om samma magi kunde uppstå igen på en uppföljare.  Nu har vi svaret och det är att ja, det kan det.  Ska man enkelt beskriva “Revoldom” så skulle det väl vara att det är mer av samma sak men mognare. Mognare i betydelse att det hela känns lite mer fokuserat och lite mer på allvar. Där debuten var en palett och hyllning av influenser från olika genrer så är uppföljaren musikaliskt mer sammanhållen och komplett. På en direkt fråga till bandets huvudman Magnus Larnhed om hur det här låter svarade han “Som Dios första två skivor”. Det är faktiskt inte en dålig beskrivning. För här frodas det bästa från 80-talets hårdrock med stundtals lite hårdare thrashinslag. Allt med en snygg ljudbild och väldigt k

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Nerverna - Hållplats Norr + en intervju med Peter Hirseland

Nerverna kommer från Hälsingland och spelar någon slags postpunk eller posthardcore. En sjutummare och en splitkassett har de tidigare släppt så detta är första fullängdaren. Att med ord försöka förklara hur Nerverna låter är inte helt lätt men om jag säger lite småskev punkrock så kan det kanske ge en hint om vilka trakter vi rör oss i. Jag ska börja med att säga att för min del så var det verkligen inte någon omedelbar kärlek när jag först lyssnade igenom ”Hållplats Norr”. Dock så fanns det något som stannade kvar hos mig efter första genomlysningen. Jag var helt enkelt tvungen att återvända till Nervernas värld igen och det var då som ljuv musik uppstod. Musik kan ju väcka känslor och det är just det som ”Hållplats Norr” gör hos mig. Under tiden man lyssnar igenom plattan så hinner de flesta känslor vandra förbi. Vissa stannar kvar ett längre tag och andra fladdrar snabbt förbi. Det finns någonting kraftfullt, primalt och genuint i Nervernas musik som gör att man stannar upp och ver