Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Christian Kjellvander - Hold Your Love Still



Här kommer några ord om skiva som varken är speciellt Heavy eller Underground, och som släpptes redan för några veckor sedan. 

En recension som i och med detta bryter mycket av normen kring vad vi brukar publicera i den här kanalen. 

Det är också en skiva som redan besjungits, hyllats och beskrivits av Sveriges samlade medier, så jag kanske inte har så mycket här att tillföra egentligen, framför allt när kvalitetsbloggaren 482 mhz redan hunnit före och skrivit av sig i den milda grad att jag knappt vågar nudda tangenterna (läs den på 482mhz.com om du inte redan gjort det).

Min första kontakt med Christian Kjellvander måste varit under min ”det är bara grisblod, näsgurgel och trummaskiner-period” anno ca 2001, och det var en period som innebar att all musik som rörde sig ifrån blod, död och satan var förbjuden frukt. Och att bryta mot dessa tre enkla regler kunde bestraffas hårt av övriga långhåriga hårdrockare i den lokala näsgurgelsekten, och man blev satt på ”farbror utanför-stolen” på det lokala sektfiket (ni som vet, ni vet).

Hursomhelst lånade jag den i mitt tycke bortglömda och inte tillräckligt lovordade Loosegoats plattan Her, the City, et al på Åmåls bibliotek. Och från den stunden har jag varit (till en början hemligt) förälskad i Christian Kjellvander och hans musikaliska universum. 

Det har hänt mycket i Kjellvanders universum sedan 2001, och han har varit flitig på att ge ut skivor både i eget namn och i andra sammanhang. Och det har nästan blivit som en ”rödvinseffekt” på musiken. Den har liksom utvecklat nya paletter och aromer julängre tiden har gått. 

På Hold Your Love Still upplever jag att allvaret får ta en större plats än tidigare, och att varje låt ges utrymme att hantera sitt specifika ämne till djupet utan att bryta mot kontexten av albumet. Det är hantverksmässigt väldigt bra gjort.

Jag slås också av produktionens dynamik. Det är som att varje låt andas. Ofta långsamt och fokuserat, men ibland skört och bräckligt. Och Kjellvander sjunger varje ord som att han menar det. Skramliga gitarrer bryts av med stråkar och sköra pianon – men mitt fulla fokus läggs faktiskt oftast på trummorna, för det är där dynamiken styrs med varma och levande händer.

Så jag vill avsluta den här ganska illa formulerade texten med att säga tack. Tack Christian Kjellvander för att du fortsätter vårda, utveckla och skapa musik i ditt universum. Och att jag får möjligheten att fortsätta ta del av det. 

/Emil Gustavsson

Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Strevellna - Revoldom

När Strevellna plötsligt dök upp förra året med skivan “Aldrigheten” så var det en mindre chock. Hela grejen var omgärdad av lite mystik och insvept i dunkel men musiken var hämtad från hela min uppväxt som hårdrockare. Just mystiken gjorde det ju väldigt intressant i början och frågan var ju om samma magi kunde uppstå igen på en uppföljare.  Nu har vi svaret och det är att ja, det kan det.  Ska man enkelt beskriva “Revoldom” så skulle det väl vara att det är mer av samma sak men mognare. Mognare i betydelse att det hela känns lite mer fokuserat och lite mer på allvar. Där debuten var en palett och hyllning av influenser från olika genrer så är uppföljaren musikaliskt mer sammanhållen och komplett. På en direkt fråga till bandets huvudman Magnus Larnhed om hur det här låter svarade han “Som Dios första två skivor”. Det är faktiskt inte en dålig beskrivning. För här frodas det bästa från 80-talets hårdrock med stundtals lite hårdare thrashinslag. Allt med en snygg ljudbild och väldigt k

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Videopremiär: Second Sun - Glädjedödare

Second Suns fjärde fullängdare släpps på Majestic Mountain under hösten och Heavy Underground bjuder nu på premiären av ett första smakprov. Jakob Ljungberg berättar mer om låten: - När man i sitt dagliga liv ibland måste lämna sin trygga famn bestående av kompisar, rockmusik och gamla böcker så stöter man på dem - Verklighetens folk. Man slås av färglösheten och det kvävande vemodet i stora världen. Den här låten kom till under en period när jag jobbade med tråkiga idioter och lyssnade väldigt mycket på W.A.S.P. Bandet spelar på Hängmattan i Göteborg på lördag (24:e augusti).