Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Recension: Novarupta - Carrion movements (Suicide Records)


Jag vet inte riktigt hur Alex Stjernfeldt får plats med all musik i sitt huvud. Mannen har de senaste åren spottat ur sig plattor med Let Them Hang, Grand Cadaver och kanske mest av allt Novarupta. Novarupta är dock lite speciellt för Novarupta är helt och hållet Alex eget projekt även om många är inblandade. 

Tanken är att det ska komma fyra skivor med Novarupta som var och en har de fyra elementen som
 tema. Två skivor om eld och vatten har redan släppts och bjudit på musik som rör sig mellan sludge, postrock och hårdare genrer. Det har varit mastodontprojekt med komplexa låtar som var och en har haft olika konstellationer av sångare. Hur Alex Stjernfeldt fått ihop allt det här under en period om tre, fyra år är obegripligt. Och nu fortsätter resan. 


“Carrion movements” är del tre. Den har luft som tema och det innebär nya möjligheter att ta musiken
till en helt annan plats än på föregångarna. Här möts vi av ett Novarupta som är betydligt skörare och vackrare. Det är instrumental postrock som ibland lutar mer åt indierock och shoegaze men också mot progressiv rock. Det är lågmält men samtidigt enormt storslaget.

Vi färdas bokstavligen i musikens högre stratosfär på de två spår som utgör speltiden på 40 minuter. Sidan A heter “Eurus” och har namnet efter den grekiske vindguden som levde i öster nära solguden Helios. Sida B heter “Boreas” och har namnet från nordanvindens gud inom samma mytologi. De båda är naturligtvis bröder och deras mor var Eos som var gryningens gudinna. Det är en vacker grund musiken vilar på alltså. 


Jag kan inte låta bli att tänka på Miles Davis när jag hör den här musiken. 1969 släppte han skivan “In a silent way” som består av två långa till synes improviserade kompositioner men som jag tror är tämligen genomtänkta om jag känner Miles rätt. Samma känsla får man när man lyssnar på “Carrion Movements”. Det låter väldigt spontant och som om musiken liksom försiktigt känner sig fram för att hitta rätt. Precis som vinden. 

“Eurus” börjar som en stilla bris. En ensam gitarr som testar melodislingor och tempon. Långsamt byggs energin upp steg för steg. Man anar en större kraft än vad som avslöjas just här och nu. Gitarrerna fortsätter att känna sig fram med sköra melodislingor och först 12 minuter in så nås crescendot i en mäktig massiv ljudvägg med stråkar och bultande trummor. Det är magiskt. 

“Boreas” börjar i ett kargare ljudlandskap med trummor som låter som hjärtslag och ett gitarrarrangemang som smakar Cult Of Luna. Det finns en ljuvlig skevhet i melodierna som man känner igen från Novaruptas tidigare album. Men här hörs också en röst som ekar långt bort. Det är oroväckande tillbakahållet och plötsligt slås hela känslan itu av ett ensamt gitarriff och allting verkar stanna av helt. Men så hämtar musiken upp energin och det är en tung och ibland komplex ljudmatta som vävs ihop under resten av låten. 

Och plötsligt är det slut. Nästan utan förvarning känns det som. Man sitter omtumlad i tystnaden precis såsom det känns efter att ett oväder dragit förbi. Lugnet efter stormen. Total stiltje. Novaruptas tredje platta skapar verkligen känslan av elementet luft och hur den kan röra sig runt om oss människor. Det är musikmagi på hög nivå och jag undrar återigen hur Alex Stjernfeldt får plats med all musik i sitt huvud. Och hur han omsätter alla dessa idéer till den här otroliga musiken som Novarupta är. “Carrion Movements” liknar inget annat han har gjort och den här skivan liknar nog inget annat du kommer att höra i år heller. 

Det är svårt att beskriva varför viss musik berör en människa på djupet. Särskilt instrumental sådan. Vad är det som slår an i lyssnarens inre? Vilka minnen och känslor triggas av melodislingor och stämningar? Vad är det som får Novaruptas musik att bli så viktig för mig där jag sitter framför högtalaren att jag inte kan tänka på annat när jag lyssnar på den och även en lång stund efteråt? Det är ju bara musik. Å andra sidan är musiken och konsten det som har transcendens och som ligger bortom det mänskliga vetandets gränser på i det närmaste religiöst sätt. 

Jag har som ni märker svårt att formulera ett vettigt svar på dessa frågor så det får bara bli ett konstaterande av det uppenbara: det är helt enkelt makalöst vacker rockmusik skapad av Novarupta. 

Amen.

//Magnus Tannergren


"Carrion movements" släpps den 22 april. Beställ skivan här


Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Strevellna - Revoldom

När Strevellna plötsligt dök upp förra året med skivan “Aldrigheten” så var det en mindre chock. Hela grejen var omgärdad av lite mystik och insvept i dunkel men musiken var hämtad från hela min uppväxt som hårdrockare. Just mystiken gjorde det ju väldigt intressant i början och frågan var ju om samma magi kunde uppstå igen på en uppföljare.  Nu har vi svaret och det är att ja, det kan det.  Ska man enkelt beskriva “Revoldom” så skulle det väl vara att det är mer av samma sak men mognare. Mognare i betydelse att det hela känns lite mer fokuserat och lite mer på allvar. Där debuten var en palett och hyllning av influenser från olika genrer så är uppföljaren musikaliskt mer sammanhållen och komplett. På en direkt fråga till bandets huvudman Magnus Larnhed om hur det här låter svarade han “Som Dios första två skivor”. Det är faktiskt inte en dålig beskrivning. För här frodas det bästa från 80-talets hårdrock med stundtals lite hårdare thrashinslag. Allt med en snygg ljudbild och väldigt k

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Nerverna - Hållplats Norr + en intervju med Peter Hirseland

Nerverna kommer från Hälsingland och spelar någon slags postpunk eller posthardcore. En sjutummare och en splitkassett har de tidigare släppt så detta är första fullängdaren. Att med ord försöka förklara hur Nerverna låter är inte helt lätt men om jag säger lite småskev punkrock så kan det kanske ge en hint om vilka trakter vi rör oss i. Jag ska börja med att säga att för min del så var det verkligen inte någon omedelbar kärlek när jag först lyssnade igenom ”Hållplats Norr”. Dock så fanns det något som stannade kvar hos mig efter första genomlysningen. Jag var helt enkelt tvungen att återvända till Nervernas värld igen och det var då som ljuv musik uppstod. Musik kan ju väcka känslor och det är just det som ”Hållplats Norr” gör hos mig. Under tiden man lyssnar igenom plattan så hinner de flesta känslor vandra förbi. Vissa stannar kvar ett längre tag och andra fladdrar snabbt förbi. Det finns någonting kraftfullt, primalt och genuint i Nervernas musik som gör att man stannar upp och ver