Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Cries From The Underworld TV

Necshot, Retribution och Eternal Evil, Sandviken, Kungen 24 februari 2024

 


När det bjuds på metalkväll på Kungen i Sandviken är det självklart att man åker dit.

Stället är litet och intimt med ett stort DIY-hjärta och känns som en ungdomsgård för vuxna. På ett bra sätt. Redan vid insläpp är det kö utanför vilket bådar gott för kvällen.

Gävlebandet Necshot är först ut. Unga grabbar som för kvällen bestämt sig för att klä sig föredömligt i Brynäs IF-tröjor. Eller ja, alla utom en som kör egen stil och är slående lik Tony Iommi både i klädsel, utseende och gitarrspel. 

Jag finner mig själv att stå och gapa samtidigt som jag funderar på vilken planet killen kommer ifrån. Jädrar vilken gitarrist!

Hela bandet presterar bra och får igång publiken hyfsat mycket inför resten av kvällen.

Dalabandet Retribution spelar enligt dom själva blackened death metal och SOM dom gör det!

Här verkar det som om man plockat ihop en slags supergrupp med det bästa dalarna har att uppbringa från unga musiker.

Alla delar passar så bra ihop från dom tighta låtarna och hela upplevelsen från publikhållet, till tamme fasen prickfria insatser från trummis och sångare.

Jag är väldigt imponerad av prestationen och som tur var ses vi igen på sommarens Krylbomangel. 

Sist ut för kvällen var Eternal Evil och för mig faktiskt första gången jag såg dom. Bandet har haft en spikrak väg uppåt på senaste tiden med allt vad det kan innebära. På Kungen klev dom ut och levererade en blandning av självsäkert scenvana med många uppmaningar till publiken att vakna. Vi var vakna. Den som kan vara sömnig till Eternal Evils snabba, riffiga låtar behöver söka hjälp.

Uppmaningen till publiken var även ”När man lyssnar på thrashmetal handlar det om att supa sig redlös och skapa våld!”

Jag gjorde inget av dom sakerna men hade en riktig trevlig kväll.

Kvällens bästa band var för mig Retribution.

Här har vi ännu ett tydligt exempel på att scenen mår bra och föder fram väldigt mycket bra och unga band just nu.

Säger som min bästa Boss Magnus, ”Det måste vara något i vattnet i Dalarna…”

/Ylva Sjöstrand, ute på det underjordiska fältet





Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi

Två sjuor från Flyktsoda Records

Deny - Call of the void Gefyr/Rat Cage - Split   Ni som gillar er crust och käng vet ju förmodligen att en av förra årets absolut bästa plattor var ”Wildfire” med Törebodas Deny. Undertecknad recenserade den här på Heavy Underground och den fanns högt upp på förra årets årsbästalista.   Så det är ju med stor glädje jag ser att en ny ep med Deny släpps. Fyra spår med harmonisk underbar d-takt med snortuffa melodier som rätt omgående får kängnäven att lyftas är vad denna ep bjuder på.  Titelspåret som inleder a-sidan är nog favoriten och de inledande raderna lyder: ”I am choking myself. Bye some more. Fighting the commercial grip” Deny håller fanan högt och denna ep bara visar vilket grymt bra band de är och jag hoppas att fler av er upptäcker dem. För Deny förtjänad verkligen all framgång.  Gefyr begåvade oss 2022 med deras briljanta självbetitlade debutplatta. Året efter så släppte Rat Cage från England ”Savage visions”. En urstark hc/punk-skiva som inte tog några fångar. Så det ä

Vanhelgd - Atropos Doctrina

Få saker gör mig genuint glad och uppspelt så som när det luftas för omvärlden att ett nytt album är på väg från ett band man verkligen gillar och följer. I sex år har jag suktat efter ett nytt mästerverk från Vanhelgd. ”Deimos Sanktuarium” var och är fortfarande ett fantastiskt album men man vill ju såklart alltid ha mer av det man gillar. Helt i linje med hur dom andra albumen låtit så får vi stora ljudbilder som skulle passa bra i salar med oerhörd rymd till taket. Sången, alla delar av instrumenten och den röda tråden som vi nu vet låter Vanhelgd samlar ihop alla stora känslor till en väldigt snyggt förpackad och tight sammanhållen produkt som blir ”Atropos Doctrina”.  Värt att uppmärksamma är också att alla låtar nu enbart är på svenska. Därmed sätter Vanhelgd punkt för den svensk-engelska eran som dom tidigare haft. Sällan har jag dock stört mig så lite på blandningen av språk som hos bandet. Allt har alltid varit väldigt sömlöst.  Bytet, om man nu kallar det så, är ingenting som