Fortsätt till huvudinnehåll

Senaste podcasten

Fem frågor till Emissary Of Suffering


Emissary Of Suffering levererar death metal med tydliga thrashinslag och släpper en fullängdare lite senare i år som är fantastiskt bra. Redan nu kan ni se och höra videon till "Rope", det första smakprovet från skivan. Heavy Underground passade på att ställa fem frågor till Mattias Rasmusson från bandet.  

Varför heter ni som ni heter?

Emissary of Suffering har hängt med mig väldigt många år. Sedan mitten av tonåren och jag har alltid tänkt att jag vill ge mig själv en anledning att använda det. Nästan så att bandnamnet varit anledning nog att starta ett elakt metalband och att musiken suttit i baksätet, men att det bara inte hänt, förens Nils, som sjunger, skrev och sa "jag tycker att vi skall göra en sådan här grej".

Vilken sorts musik vill ni spela och varför?

Jag har alltid velat spelat rejäl metal som drar åt dödshållet, men aldrig fått anledning, förens nu. Det är en musik vi växt upp med och som har format oss kraftigt. Precis som för många andra vildsinta ungdomar som växte upp på 90-talet utgjorde svensk döds en djävulskt viktig del av basfödan och min musikaliska skolning. Lägg där till Headbangers Ball och allt internationellt man upptäckte därigenom. Morbid Angel, Cannibal Corpse, Death och så vidare. Med det sagt så var målet att spela rätt primitiv döds. Dels för att det finns något tidlöst och mäktigt i det primala, men till stor del också för att jag inte är någon vidare gitarrist eller musiker.  Däremot har vi en fantastisk trummis och det är såklart väldigt tacksamt för mig att kunna luta mig mot honom. I tillägg till primitiva och basala ville vi även få in lite atmosfäriska, repetitiva element och det är något vi kommer utveckla mer i framtiden. 

Vilken är er största drivkraft och vad ger er inspiration?

Jag personligen är fullkomlig musikmissbrukare och inspireras av allt som jag tycker känns genuint. Min drivkraft med Emissary är att gräva mig så långt ned i mörkret och smutsen som jag bara kan. Jag tänker att huvuduppgiften för kreativa idioter som mig är att hitta något substantiellt och klämma musten ur det. Att hitta en känsla inombords och sedan försöka bygga något konkret, fysiskt av den. Utifrån mitt perspektiv är det sällan svårt att skriva mörk, uppgiven musik, helt enkelt för att världen ser ut och utvecklas som den gör. All inspiration någon möjligtvis kan behöva finns överallt.  

Nämn tre skivor man måste lyssna på för att förstå er musik.

1. Morbid Angel - Gateways to Annihilation skulle jag antagligen placera på en tredje eller fjärdeplats över bandets skivor, men när Emissary of Suffering startade och våran skiva skrevs var detta antagligen skivan jag personligen återkom till allra mest. Den uppmärksamme kommer garanterat hitta spår av det.

2.Death - Leprosy. Ett band vi gemensamt håller väldigt högt och som oundvikligt kommer vara av central betydelse för vårat uttryck. Scream bloody gore och just Leprosy har en speciell stämning som jag väldigt gärna ville få in någonstans på vår skiva.

3. Dismember - Indecent and Obscene. Har alltid älskat mentaliteten och vildsintheten i Dismember. Här är det lätt att få bilder av ett ungt band som nöter som helvete i repan och bara älskar att riffa och spela snabbt. Även om Emissary of Suffering har ett annat riff-DNA och uppstod ungefär 30 år senare kan jag känna en stark koppling till bandet i allmänhet och Indecent and Obscene i synnerhet. 

Vad har ni för drömmar (små eller stora) för bandet och hur ska ni förverkliga dem?

Vi förenas i kärleken till musiken och drivet att kaosa på. En av sakerna vi har gemensamt är att spela i band, med allt vad det innebär, är det enda vi verkligen velat och fortfarande vill. Skriva och släppa musik och framföra den för folk. Det är väl ungefär så drömmarna ser ut, att göra det vi gjort med hundra andra band tidigare och möta så många det bara går i det. Samtidigt upplever jag det som att vi har minimala förväntningar. Vi är total arbetarklass. Vi jobbar hårt och står inte med mössan i handen.



Kommentarer

Andra har läst det här:

Strevellna - Aldrigheten

  Magnus Larnhed, eller Larna, känner ni från 59 Times The Pain och för mig har hans namn cirkulerat i flera årtionden i den lokala musikscenen i Mälardalen och Bergslagen. Nu presenterar han Strevellna som är ett projekt som verkar ha växt fram under pandemiåren. Informationen om det hela är ganska bristfällig förutom ett halsvkryptiskt brev som skickats ut till utvalda personer vilket kanske är bra för då kan man närma sig musiken utan direkt förutfattade meningar.  Men när man lyssnar på “Aldrigheten” så inser man ju att här finns väldigt många referenser som jag känner igen så tydligt. Larnhed och jag är ju i samma ålder och Strevellna är en väldigt snygg sammanfattning av många referenser i musiklyssnandet om man gillade hårdrock på 80-talet. Här finns snygga rena hårdrockslåtar med refränger som är ren arenarock, ibland tippar det över på thrashen och crossover och ljudmässigt har klockan vridits tillbaka 1987 i all positiv bemärkelse.  Att texterna är på svenska gör att musiken

Henrik Palm - Nerd Icon

Jag har haft Henrik Palms nya (och tredje) skiva Nerd Icon liggandes på hårddisken i några veckor, men inte hittat tiden att ta mig an den. Men idag hände det, mycket tack vare att katten väckte mig okristligt tidigt och gjorde allt i sin makt för att inte låta mig somna om - och han lyckades. Men det är ju såklart helt ointressant i sammanhanget Heavy Underground i allmänhet, och Henrik Palms nya skiva i synnerhet.  Jag tar mig an skivan genom att direkt fastna på introt och spela om det för mig själv flera gånger. Det är ett gott tecken, för introt visar sig sätta stämningen och kontexten för resten av skivan - och jag blir insnärjd direkt.  Henrik Palm har skapat organiskt och fylligt universum, samtidigt som det på något sätt är både sprött och skört. Skådeplatsen är någonstans i gränslandet mellan ljus och mörker - där man hela tiden leds mot ljuset, för att plötsligt dras ned mot avgrunden igen. Och det är ett knep som visar sig bli en kontrastrik upptäcksfärd. Genremässigt rör v

Låtpremiär: Dröög - Det stora oväsendet

Dröög är tillbaka med en ny skiva och vi på Heavy Underground är glada att kunna presentera ett första smakprov från denna skiva som släpps senare i vår av Majestic Mountain Records . Vad som finns att säga om låten "Det stora oväsendet" berättar bandet själva: "Likt vemodet, rullar snart nu oväsendet in. Över åsar och genom sänkor, över stock och sten, ska detta mörker sänka sig, omfamna och lamslå detta rikets befolkning. Inge dessa människor med en fruktan och som ska lämna även de närmst stående med en naggande aning av oråd och förtvivlan. Det stora oväsendet sätter lyriska modstämningen för den kommande fullängdaren med samma namn. Denna efterföljare ger ingen respit, är inget undantag, utan är fortsättningen på debutalbumet." Premiärlyssna på låten här:

Tannergrens bästa 2023: Strevellna - Aldrigheten

Heavy Undergrounds chefredaktör avslöjar vilken platta han tycker är bäst 2023.  Strevellna - Aldrigheten Det ska erkännas att omdömet kanske är fördunklat av en 50-årskris som gör mig extremt känslig för nostalgi just nu. Med det sagt så är det ändå så att Strevellna levererar en platta som är oemotståndlig då den hämtar kraften från så många saker från de senaste 40 årens hårda genrer.  Nu är Strevellna ett ganska hemligt projekt. Det är nästan så att det redan finns ett mytologiskt skimmer runt plattan. Utskickad till en väl vald krets som först fick den tillsammans med ett brev innan den släpptes officiellt. Det enda man egentligen vet är att det är Magnus "Larna" Larnhed från 59 Times The Pain som är geniet bakom det hela. Han är dock väldigt fåordig om det hela (jo jag har bett honom vara med i podden men han vägrade vänligt men bestämt). Men på ett sätt gör det att jag gillar det här ännu mer. Musiken och texterna får tala för sig själva och sätter själva idén och ambi