Avlyssnat: The Arson Project - God Bless



The Arson Project"är ett Svenskt band och de spelar arg och politisk grindcore som på många sätt belyser skit och orättvisor som sker i vår värld. Detta är deras andra fullängdare men de har funnits ända sedan 2005. En demo, en ep och en splitsjua har de också släppt under den tiden. Med andra ord så så ska vi alla vara glada när vi väl få ta det av nytt material från The Arson Project då det är långt mellan gångerna. 

Det tar de dock igen med råge när det gäller kvaliteten. Ni som sett videon till "Vultures of the cross" vet vad ni har att vänta er. Det är arg och skoningslös grindcore som verkligen inte tar några fångar. Tidigare nämda "Vultures of the cross" är öppningsspåret på plattan som snabbt övergår till andra spåret "Exchanging dominance" som också finns tillgänglig på deras bandcamp att höra. Detta är ännu låt som känns som en knytnäve i mellangärdet och lämnar dig hjälplös på golvet. Två låtar till är lika skoningslösa innan du får ett ytterst litet andrum i låt nummer fem "For the worms to feed" där tempot lungnas ner en aning och du tillåts att kippa efter andan och hämta luft. Efter det så blir det åka av igen resten av plattan. 

"God Bless" består av tio låtar av den finaste och den mest brutala grindcore du kan tänka dig. Men det är inte bara det att den är snabb och skoningslös med sina 23 minuter. Det hela är gjort med ett djup och en finess som rätt ofta kan saknas i grindcore. jag gillar verkligen de samplingar som ofta bryggar över låtarna och ramar in plattan till en snygg helhet. Det känns som att det håller på att hända rätt många stordåd i svensk grindcore då det den senaste tiden då det kommit väldigt många bra plattor från vårt avlånga land i denna genre. 

The Arson Project har en självklar plats där bland det övre skiktet i den svenska och den internationella grindcoreeliten. Finns det någon rättvisa så kommer många fler att snacka om The Arson Project efter detta monster till platta. 

God Bless släpps den 9 juni och kan förbeställas här.

/Anders Bergström