Skivbolaget bildades i sann DIY-anda 1999 av medlemmarna i Neurosis och har sedan dess gett ut artister och band som närmar sig musiken på samma sätt som medlemmarna i Neurosis alltid har gjort. Och anledningen till att man överhuvudtaget bildade bolaget var att man ville ha ett eget hem för sin musik. Det berättade Steve Von Till när jag intervjuade honom för några år sedan till en artikel i Slavestate Magazine. Så här berättade han då:
– Det började egentligen med en längtan efter ett hem. En plats som kunde vara samlingspunkten för allt det vi höll på med. Det var 1999 tror jag. Vi hade fram tills dess haft kontrakt med andra bolag men då hade vi fått tillbaka rättigheterna till våra tidigare plattor och ville ha en plattform för att ge ut det på våra villkor. Det är egentligen som att man går till snickaren för att få någonting byggt. Vi ville göra hela hantverket med vår egen musik. Sedan handlade det om hela grejen med att göra det själv. Vi växte upp med skivbolag som Dischord, SST och Touch & Go. Fantastiska skivbolag som startades av äkta musikfans som höll allting helt oberoende. Och vi ville göra något med samma känsla.
– Och ganska snart släppte vi några av våra egna releaser och ville på något sätt hjälpa band som vi kände musikaliskt släktskap med att få ut sin musik precis som andra hade hjälpt oss. Det handlade kanske inte så mycket om musikstil utan om mer på ett själsligt plan om du förstår vad jag menar. Det var och är viktigare att musiken vi ger ut berör oss på något sätt oavsett om det är tung rock, ambient eller folkmusik. Det måste finnas något annat där också. Och det har varit en vild resa sedan dess. Vi har gett ut all vår egen musik de senaste åren och en massa annat. Det senaste året har varit fantastiskt intressant och när jag tittar på kommande släpp så verkar det bli lika fantastiskt även i fortsättningen.
Steve Von Till |
Respekt för varandra
Neurot väljer alltid själva vilka band som de vill arbeta med. Det handlar ofta om bekanta och vänner eller band som de själva känner det där speciella släktskapet med. Eller bara folk som de generellt kommer överens med som människor. Exemplen är många. Ides Of Gemini, YOB och Brothers Of The Sonic Cloth med Tad Doyl från Seattlelegenderna TAD.
– Vi har känt Tad i så många år och han är ärligt talat en av de snällaste och ärligaste människorna vi känner. Och Tad är en personlig hjälte för mig. Jag älskar skivorna som gruppen TAD gjorde när det begav sig. Grejen är att hans nya band har funnits ganska länge nu men Tad har inte haft viljan att göra något mer än att spela live fram tills nu. Och då fanns en möjlighet för oss att göra en helt fantastisk platta tillsammans med dem.
– Det är så vi vill jobba. Med tålamod och respekt för musiker som konstnärer. Vi respekterar dem och de respekterar oss. Och då blir det bra.
Biter sig fast
I en allt mer splittrad musikvärld där ingenting är sig likt från förr och där det gamla tänket mest finns kvar som nostalgiska minnen hos storbolagen så har Steve Von Till svårt att säga huruvida Neurot arbetar utifrån någon affärsstrategi bortsett från att bolaget måste gå runt ekonomiskt på sina releaser.
– Men det är knappast en lönsam affärsverksamhet, konstaterar Steve krasst, när vi har betalt de som jobbar åt oss med släppen och betalt bandet deras del så återstår inte mycket. Det enda vi har kvar som lön för mödan är kärleken till musiken. Bolaget bär bara sig självt ekonomiskt. Den enda strategin man kan ha är att förändra sig tillsammans med omvärlden. Den digitala revolutionen har varit en utmaning för alla som sysslar med musik oavsett om man är musiker eller skivbolag. När vi började var cd-skivan det man sålde i butiker.
– Sedan började allt fler hugga efter bitar i kakan och utrymmet blev mindre och mindre. Därefter kom det digitala med nedladdning och plötsligt var inte den fysiska vara lika viktigt för ungarna som för oss "gamlingar" som älskar dubbelvinyler med gatefoldomslag. Och ironiskt nog är ju vinylen grejen just nu men för hur länge kan man inte säga. Det gäller att anpassa sig och bita sig fast för att överleva genom att vara sann mot sig själv och mot artisterna man släpper skivor med.