Recension: Wolves In Haze - "Chaos reigns" (Majestic Mountain Records)

Det är sällan man stöter på en skiva som verkligen lyckas med att gifta ihop de bästa elementen från olika genres. Göteborgarna i Wolves In Haze har dock lyckats med bedriften att gifta ihop HM2-döds med stoner och gammal hederlig Motörheadrock till en synnerligen välblanserad skiva som utgör bandets andra släpp i fullängdsformat.

“Chaos reigns” som släpps av Majestic Mountain Records är ett utsökt exempel på hur man verkligen kan ta det bästa från olika världar och göra något som både ekar bekant men samtidigt känns nytt och väldigt fräscht. Här hittar du stonerrockens dammiga riff i kombination med hur Entombed lät 1993. Allt med en punkig attityd och elakt utfört.

Det börjar med stark ökenkänsla i “Green river speaks” och går sedan över i den ödesmättade dödsmässan “Way in haze” som är en väldigt stark öppningsduo. Slayerkänslan i introt till “In fire” är stark och den utmynnar i någon sorts dödsthrash som är väldigt charmig. “The night stalker” slår lågt och hårt med nedstämda riff och ett nästan sludgeaktigt uttryck. Väldigt bra. “Tormentor” känns lite blek till en början men växer för varje lyssning. “My destroyer” bjuder på en välbehövlig andhämtning med gitarrplinkande och en sång som nästan låter som en ond bön. När den går över i riffet till “Beyond perception” är man redo att sälja sin själ till hin håle, en känsla som förstärks i “Into the grave”. “Heat of the moment är kanske plattans svagare spår men är ändå en klart godkänd röjare. “Breath in the night” skruvar upp intensiteten mot slutet på ett snyggt sätt och den doommättade avslutningen på skivan i form av i titelspåret är inget annat en storslagen final på en platta som inte är tråkig att lyssna på en sekund under sina knappa 40 minuters speltid.

Helhetsintrycket av “Chaos reigns” är att Wolves In Haze är ett band som besitter en enorm potential. Plattan känns komplett och soundet man hittat är helgjutet. Höjdpunkterna är så många att jag inte märker de få, om ens några, svackor som finns på plattan. “Chaos reigns” är helt enkelt en riktigt bra skiva och ett av höstens starkaste svenska släpp 2021.

“Chaos Reigns” släpps på vinyl av Majestic Mountain Records den 3 september.