Recension: Knivad - Insidans ärrvävnad (Suicide Records)

Man kan använda kraften i punk till mycket. Det går bra att sätta eld på samhället och starta en revolution och det går bra att ta ett inre mörker och vända det utåt så att alla får se. Slutresultatet kan kanske bli det samma och säga något om tiden vi lever i.

Göteborgs Knivad är ett bra exempel på det senare. Med “Insidans ärrvävnad” visar bandet upp tio akter av ett samhälle där missbruk, misär, misshandel och våld på den egna självkänslan visas upp utan poetiska omskrivningar eller ursäkter. Det är en karg redogörelse för många människors verklighet långt bort från självbedrägliga Instagramflöden.

Och alla dessa historier framförs till tonerna av skoningslös crustpunk som drar tillvarons taggtråd genom huvudet på dig i varje riff och varje ljudattack. Jag har lika svårt att värja mig som att sluta lyssna även om det här stundtals är så intensivt att man egentligen skulle behöva ta en paus och andas lite.

Fast när det hela är över och tystnaden ringer i öronen så vill man inte ha det ogjort. Det är ett nödvändigt stålbad för själen och en påminnelse om varför vi aldrig får glömma bort att mitt i konsumtionshetsen i det postpandemiska samhället så får vi inte glömma bort de som hamnat snett i tillvaron. Och Knivad påminner oss om att vi kan själva hamna där. Det krävs bara en lätt knuff. Glöm aldrig det.

"Insidans ärrvävnad" släpps den 29 oktober.

Skraeckoedlan - Vermillion Sky (enligt Ylva Sjöstrand)

Ska man göra och släppa ännu ett fantastiskt konceptalbum så är det lika bra att absolut inte spara på krutet och dunka på med plusmeny extra allt plus moms deluxe! Jädrar vad dom skämmer bort oss dom mäktiga herrarna i Skraeckoedlan. Rykande nytt och sjukt bra album, ett arkadspel med tillhörande soundtrack och en bok skriven av bandet. Glömde jag något? Troligen.  Dom här talangfulla ödlorna fullkomligt sprutar ur sig bitar som skapar en otrolig helhet till kommande ”Vermillion Sky”. Jag förundras varje gång bandet släpper nya album och tänker ”Nädu, den här kan omöjligt vara bättre än föregångaren!” Tacksamt erkänner jag att jag har fel varje gång för kreativiteten, påhittigheten och nyskapandet verkar vara en källa som aldrig sinar i ödlelägret.  Låtordningen är mycket väl genomtänkt för att verkligen få oss med på resan ut mot den okända och röda himlen som verket kretsar kring. Längtan efter mer då ”Earth” släpptes 2019 har varit stor och här får vi en väldigt naturlig uppf

Låtpremiär: Dröög - Det stora oväsendet

Dröög är tillbaka med en ny skiva och vi på Heavy Underground är glada att kunna presentera ett första smakprov från denna skiva som släpps senare i vår av Majestic Mountain Records . Vad som finns att säga om låten "Det stora oväsendet" berättar bandet själva: "Likt vemodet, rullar snart nu oväsendet in. Över åsar och genom sänkor, över stock och sten, ska detta mörker sänka sig, omfamna och lamslå detta rikets befolkning. Inge dessa människor med en fruktan och som ska lämna även de närmst stående med en naggande aning av oråd och förtvivlan. Det stora oväsendet sätter lyriska modstämningen för den kommande fullängdaren med samma namn. Denna efterföljare ger ingen respit, är inget undantag, utan är fortsättningen på debutalbumet." Premiärlyssna på låten här: