Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste podcasten

Recension: CB3 - Exploration (Majestic Mountain Records)

Det är uppenbart med en del band att de inte bara spelar musik för att det är roligt utan för att det är en upptäcktsresa. CB3 är ett sådant exempel. De tidigare plattorna har utforskat gitarrmusik på ett nästan forensiskt sätt där gitarristen Charlotta Andersson och hennes tro plockat isär och rekonstruerat instrumentalmusiken i sina beståndsdelar för att sedan skapa flera plattor med fascinerande musik som ekade av både psykedelia och frijazz.  Nu kommer “Exploration” vars namn är väldigt passande. Den största nyheten är kanske att det nu lagts till sång i ljudbilden och att Charlotta visar sig ha en fantastisk röst för detta som påminner om Hope Sandoval i Mazzy Star på många sätt. Coolt är bara förnamnet. Det som varit grejen med CB3 tidigare har varit att den gitarrcentrerade musiken burit sig själv och det har aldrig känts som om det saknats något i ljudbilden så lite fundersam blev jag när jag fick höra att man lagt till sång på “Exploration”. Men oron var obefogad. Sången är sm

Arch Enemy - Decivers (Century Media)

Arch Enemy är väl knappast underground längre och ska jag vara helt transparant här så gillade jag bandet bättre när Angela Gossow hanterade de vokala sysslorna i bandet. När Alissa White-Gluz tog över så blev det lite för generiskt på sångfronten i mitt tycke. Jag kanske omvärderar det hela nu för på "Decivers" är det mer dynamisk sång kan jag tycka.  Men ska jag vara helt ärlig nu så finns det egentligen bara en anledning till att jag lyssnar på Arch Enemy ibland. Och den anledningen heter Michael Amott. Allt sedan han klev fram i strålkastarljuset, eller kanske snarare operationsbelysningen, för över 30 år sedan och tog Carcass från obskyrt grindcoreband till genredefinierande extrem metal så har jag njutit av hans gitarrspel. Få, om ens någon, kan skriva och spela melodier som Amott.  Och på "Decivers" gäller det än idag. Han har fortfarande magin i fingrarna och en osviklig känsla för medryckande riff och det är skivans stora behållning.   

Recension: Amon Amarth - The Great Heathen Army (Metal Blade)

På ett enkelt och billigt sätt skulle man kunna ställa frågan om Amon Amarth har något spännande att komma med så här långt in i karriären? Ja, det har dom är mitt svar. Trots att ”The Great Heathen Army” har ett antal lite svagare låtar så finns det även starka guldkorn. Tolv album in i karriären med bland annat Valhalla och mjöd som starka punkter dundrar Amon Amarth på och ger lyssnaren ca 45 minuter av den sedvanliga stridssången vi är vana att få höra om. I ”Saxons and Vikings” har man fyndigt slagit sig ihop med just Saxon som förstärkning. Spåren ”The Great Heathen Army” och ”Skagul Rides with Me” fastnar jag för direkt vid första lyssningen och det håller i sig så pass att jag ser dom två som absolut bästa låtarna.  Visst, alla spår låter som det brukar göra från dessa vikingar och det finns inga egentliga överraskningar men Johan Hegg och hans mannar driver på bra ändå. Amon Amarth bemästrar kunskapen i att skriva och göra catchy låtar, det måste jag ge dom. Jag erkänner att j

Podcast: Slôdder

Är Värmland Sveriges svar på den amerikanska södern? Den frågan får du svaret på av Henrik Lindkvist sångare i Slôdder som levererar sludge med hög procenthalt. Misär, missbruk och död står i centrum i Slôdders musik som inte bara är sludge utan har en stor dos hardcore och doom. Precis som det ska vara alltså.  Musiken kan du lyssna på och köpa här

Podcast: Om Entombeds "DCLXVI: To ride, shoot straight and tell the truth"

Nyligen släpptes äntligen Entobeds klassiska platta "DCLXVI: To ride, shoot straight and speak the truth" på vinyl igen ochbandet gjorde även ett bejublat framträdande på Gefle Metal Festival.  I augusti släppte Into The Void Podcast (föregångaren till Heavy Underground) ett avsnitt där Entombeds Uffe Cederlund och Jörgen Sandström berättade historien om skivan för Svempa Alveving. Och här får du nu en lätt redigerad version av det avsnittet. 

Recension: Katakomba - s/t (Redefining Darkness Records)

  Katakomba  - s/t Släpps via Redefining Darkness Records  den 29 juli   Trots att det ljudmässigt låter som att Katakomba kommer från ett soligt Florida så är härrör dom oerhört talangfulla grabbarna från Stockholm. Var ifrån dom geografiskt kommer är egentligen helt irrelevant eftersom det dom levererar låter gudomligt. Bandkonstellationen består av Anton Bryvall, Ernst Eklund, Fabian Brodén och Leo Kulle Häll. Vi har tidigare fått singlar och en EP från bandet och jag är garanterat inte ensam om att ha sett fram emot en fullängdare. När jag gästade Heavy Undergrounds poddavsnitt om vad som kittlade mina öron inför 2022 , nämnde jag Katakombas kommande fullängdare. Mitt spidersense hade rätt, detta album är väl värt väntan! På kommande självbetitlade album får vi lyssnare även njuta av ett gäng gäster i form av Mats Andersson och Adrian Selmani från bolagspolarna Wretched Fate på låten ”Damnatio ad bestias” och Niklas Sandin och Tomas Åkvik från bland annat LIK på ”Embalmed in Concre

Podcast: Om Bathorys "Under the sign of the black mark"

Få band omgärdas av så många myter och mystik som Bathory och bandets huvudperson Quorthon. Under sin tidiga historia skapade musik som än idag fascinerar och attraherar nya fans.  1987 släpptes "Under the sign of the black mark" som på många sätt var Bathorys absoluta kreativa höjdpunkt. Om den skivan handlar det här samtalet med Mattias Indy Pettersson (Kungens Män, ex-Massgrav, skribent på Seden Rock Magazine och Close Up) som under lång tid följt Bathory och samlat på sig historier, fakta och myter om bandet.  Det här avsnittet kommer knappast att avslöja någon ny absolut sanning om Bathory. Vi försöker istället hitta en väg för att förstå vad det är bandet gjorde, vad det betytt och spekulera i hur det hela kan ha gått till. En kärleksförklaring till ett av få band som än idag omgärdas av rykten, historier och myter och som aldrig upphört att fascinera.