Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste podcasten

Melvins - Tarantula heart

Jag har alltid haft lite svårt för Melvins. Inte så att jag inte gillar Melvins för det gör jag men för att jag tycker att de är ganska ojämna. Antingen har det varit väldigt bra och andra gånger har det varit ganska ointressant. “Tarantula heart” tillhör den första kategorin.  Och detta trots att skivans förstaspår “Pain equals funny” nästan är 20 minuter långt. Men Melvins har hittat rätt den här gången och mastodontöppningen blir aldrig långtråkig. Tvärtom. Lager på lager med riff och spännande dynamik sys snyggt ihop. De övriga fyra spåren är betydligt kortare men också mer direkta. De har en ganska punkig attityd men låter hela tiden Melvins.  Så man kan konstatera att Melvins fortfarande kan skapa intressant musik som utmanar dig på ett bra sätt. Även om jag fortfarande tycker att skivorna från första halvan av 90-talet fortfarande är de bästa.  /Magnus Tannergren

Harvestman - Triptych: Part One

“See you on the other side” sa Steve Von Till när han började sin spelning i Stockholm förra hösten. Sen framförde han musik som kändes hämtad från en annan tid och värld. Det är få människor på den här planeten som kan säga saker som att musiken är "en högre makt", "en energi" och att det är någonting "större än livet" utan att det låter fånigt. Men Steve Von Till är en av dem som kan det. Harvestman är en sida av Von Tills musikskapande som lutar sig mot det psykedeliska och esoteriska. Teman som återkommer är runor och mysticism. Det är inte alltid lätt att ta till sig. Men belöningen är desto större när man bryter igenom barriären till den andra sida.  “Triptych” är precis som den heter tredelad historia. Varje del av projektet kommer att släppas på en egen skiva vid tre olika fullmånar under våren, sommaren och hösten. Sa jag att Harvestman handlade om mysticism? Nåväl, nu kommer alltså den första delen. Processen har varit lång för att slutföra detta

Henrik Palm - Nerd Icon

Jag har haft Henrik Palms nya (och tredje) skiva Nerd Icon liggandes på hårddisken i några veckor, men inte hittat tiden att ta mig an den. Men idag hände det, mycket tack vare att katten väckte mig okristligt tidigt och gjorde allt i sin makt för att inte låta mig somna om - och han lyckades. Men det är ju såklart helt ointressant i sammanhanget Heavy Underground i allmänhet, och Henrik Palms nya skiva i synnerhet.  Jag tar mig an skivan genom att direkt fastna på introt och spela om det för mig själv flera gånger. Det är ett gott tecken, för introt visar sig sätta stämningen och kontexten för resten av skivan - och jag blir insnärjd direkt.  Henrik Palm har skapat organiskt och fylligt universum, samtidigt som det på något sätt är både sprött och skört. Skådeplatsen är någonstans i gränslandet mellan ljus och mörker - där man hela tiden leds mot ljuset, för att plötsligt dras ned mot avgrunden igen. Och det är ett knep som visar sig bli en kontrastrik upptäcksfärd. Genremässigt rör v

Guessing - Everything comes to an end

  Längtar du också efter drömsk shoegazeinspirerad postrock med en lätt skvätt emo? Det gör väl alla tänker jag och gör man det så lyssnar man med fördel på Guessings nya ep. För här får du väldigt snyggt framförd sådan som liksom sveper iväg dig in i melankolins dimma. Det är nötande gitarrer, Peter Hook-bas och extremt snygg sång. Jag blir hypnotiserad och tid och rum försvinner.  Det är fantastiskt när musik gör sådant med dig.  Fast den här ep:ns största styrka är ändå dynamiken mellan det lågmälda och känslosamma och de storslagna kaskaderna av gitarrer som gör att plattan känns enormt. På ett sätt knyter Guessing an till Fireside som i låten "Thoughts" och den referensen återkommer i flera låtar när jag lyssnar på det här släppet.  Dags för en fullängdare snart va? /Magnus Tannergren everything comes to an end EP by Guessing

Spacedrifter - When colors fade

  I pressutskicket till "When colors fade" pratas det om både stoner och grunge vilket är en beskrivning jag köper fullt ut. För man hör både dimmiga stonerriff samtidigt som det finns snygga nickningar åt både Queens Of The Stone Age och Alice In chains här.  Jag gillar den där blandningen av Seattle och Sky Valley för det ger en viss spänst åt riffrocken som gör musiken intressantare att lyssna på. Dessutom är låtsnickrandet välgjort och ljudet blandar precis som musiken de två huvudsakliga beståndsdelarna på ett snyggt sätt.  /Magnus Tannergren When the Colors Fade by Spacedrifter

Krönika: Saker jag tänker på när jag läser Andres Lokko

  Heavy Undergrounds chefredaktör Magnus Tannergren läser 2000 sidor Andres Lokko fördelat på tre volymer och finner en mäktig gärning i popkulturens tjänst.  --- Andres Lokko var 90-talets stora musikelitist med sitt skrivande i tidningen Pop och innan dess i andra tidningar. Alltid med mycket attityd och lite snobbig attityd.  Jag har nog tyckt att han var lite odräglig.  Men sen har ju åren gått och Andres, precis som vi andra, har blivit äldre och mognare. Jag tänker på det här när jag läser hans samlade musikjournalistik i tre volymer. Det blir då  tydligt hur han växer som människa. Den första spänner från 1989 till 1999. Alltså hela 90-talet som var så definierande för honom, mig och alla andra som var i 20-årsåldern då. Han var underground och skjuter kaxigt från höften och utnämner självsäkert en massa brittiska band till rockens och popmusikens framtid. Han tipsar om obskyr Northen Soul och esoterisk reggae från Manchester, London och Liverpool. Det är Cool Britannia som gäll

Dull - Push

Då Dulls debut "Dive deep down" snabbt blev ett favoritsläpp förra året med sin intensiva och medryckande alternativpunk så är det glädjande att konstatera att den här EP:n med fyra nya låtar fortsätter på den inslagna vägen med intensiv gitarrdriven punk och nu med ännu mer attityd.  Jag gillar att bandet håller fast vid sitt sound som känns eget och befriande enkelt även om enkelheten är lite bedräglig. Texterna är smarta och ofta fyndiga utan att för den delen bli just bara det. Här finns en underton och ett budskap som är värt att ta till sig.  Dull, som fick Manifestgalans pris för bästa punk 2023, har framtiden för sig och jag tror inte att vi har sett bandets fulle potential än. Så det är bara att njuta av vad ett av landets absolut bästa band tar sig för härnäst. /Magnus Tannergren  

Horndal - Head Hammer Man

  Jag har följt Horndal sedan de släppte debutplattan ”Remains” 2019 som jag gillade. På uppföljaren ”Lake Drinker” som släpptes två år senare så hade en rejäl utveckling i rätt riktning skett. Lyckligtvis så hade de hållit fast vid sin tematik kring hembygden och sin prosa kring bruket och arbetarklassen. Musikaliskt så kändes det som att de hade funnit sin riktning, sitt tema och sitt sound. Kort sagt så var uppföljaren många snäpp bättre än debutverket. Nu är det det dock dags för den tredje plattan att släppas och kan en skiva ha en coolare och råare titel än ”Head Hammar Man”? Jag tror fan inte det. Lyriken om arbetarklassens kamp ligger lyckligtvis fast även denna gång. Vi får följa fackledaren Alrik Andersson och hans kamp i en stor strejk som bröt ut 1909. Det hela slutade med att han tvingas emigrera till USA. Skulle det vara så att du vill fördjupa dina kunskaper om det hela efter att han följt Alriks resa genom plattans tio spår så släpps det även en bok med samma titel som

Sarcasm - Mourninghoul

  Blanda döds, black och melodier så får du den själva essensen av vad som är "Mourninghoul". Det är så bandet själva beskriver deras senaste album. Sarcasm har efter en lite svängig tur av att fundera på om man ska existera eller inte bestämt sig för att just existera som band sedan 2015. Det här med blandningen är intresserat samtidigt som den är svår.  På den positiva planhalvan finns argumenten för att här finns något för alla. Albumet innehåller allt från instrumentala lugna låtar till brutalare bitar och ibland riktigt stiliga riff. Här och där sticker den som oftast tighta instrumentdelen på en liten otight tur precis som den ibland liiite sura tonen i sången.   Jag höjer dock ett finger och vill förtydliga att jag lyssnar hellre på metal med dom ingredienserna än superpolerad och tillfixad blankmetal. Album där det bjuds på någotsånär varierad ljudmatta är alltid uppskattat av mig men här är det lite för yvigt och rörigt för mig, tyvärr.  Om du gillar att ett a

Big Brute - And then there were two

I introt av sista låten “Dead end street” deklarerar en röst att “brutal” kan betyda grov, rå eller våldsam och någon som använder sig av styrka. Allt stämmer in på Big Brutes debutalster “And then there were two”.  Att hitta info om detta band är inte helt lätt eftersom de är helt osynliga på sociala medier och trots ett intensivt googlande så är det svårt att hitta några ledtrådar mer än att det är Patrik Rydbrand och Anders Carlström med bakgrund i briljanta band som Lingua och Come Sleep som är inblandade. Så då vet man i alla fall att hantverket är gediget.  Och det tar ju inte många sekunder av inlednings spårets monotona och kompakta huvudriff förrän jag inser att det här är en noiserockskiva utöver det vanliga. Jag var inställd på att ge Haystack hedersplatsen på årslistan i den genren men har nog omvärderat detta då Big Brute knäpper veteranen på fingrarna i nästan alla avseenden. Här blandas influenser från tidig Neurosis med Helmet och väldigt mycket Unsane fast med ett helt

Live: Lastkaj 14, Paff - Punk & Fest Farm, Västerås 30 mars 2024

Trallpunken lever kan man väl konstatera efter en kväll med Lastkaj 14. De har liksom lirkat ut precis allt det som var bra med genren och satt ihop det till modern punkrock som attraherar en stor bred publik. Som överlevare av den första vågen på 90-talet är det naturligtvis kul att se och höra. Här är bildbevisen från spelningen.  /Magnus Tannergren

Esben Willems - Glowing darkness

När Esben Willems beger sig utanför den trygga musikaliska ram som man förknippar honom med i Monolord där han spelar trummor till vardags så tänjer han verkligen på gränserna.  Det första jag tänker på när jag lyssnar på den här skivan är att det inte alls låter som jag förväntar mig. Sen tänker jag att jag nog inte visste vad jag skulle förvänta mig. Det oförväntade ger extra energi i den här plattan kan jag bara konstatera så här i efterhand.  Det är i alla fall rock vi snackar om. Vilken sort är dock lite flytande. Det är lite punk, postpunk, alternativ rock eller bara rock. Låtstrukturerna är lite udda ibland vilket också får mig att tänka på band som Primus eller artister som Tom Waits. Att hålla ihop ett sånt här koncept kan ju bli problematiskt och splittrat men Esben lyckas skapa någonting ganska unikt och sammanhållet.  Som sångare tycker jag att han hittat sin egen unika röst vilket förstärks med texterna som kommer från ganska mörka och personliga tankar men som här blir ti

Låtpremiär: Dröög - Det stora oväsendet

Dröög är tillbaka med en ny skiva och vi på Heavy Underground är glada att kunna presentera ett första smakprov från denna skiva som släpps senare i vår av Majestic Mountain Records . Vad som finns att säga om låten "Det stora oväsendet" berättar bandet själva: "Likt vemodet, rullar snart nu oväsendet in. Över åsar och genom sänkor, över stock och sten, ska detta mörker sänka sig, omfamna och lamslå detta rikets befolkning. Inge dessa människor med en fruktan och som ska lämna även de närmst stående med en naggande aning av oråd och förtvivlan. Det stora oväsendet sätter lyriska modstämningen för den kommande fullängdaren med samma namn. Denna efterföljare ger ingen respit, är inget undantag, utan är fortsättningen på debutalbumet." Premiärlyssna på låten här:

Cirklar som sluts - Podcasten om Close Up Magazines Robban Becirovic

Det är 21 år sedan nu som jag tog mod till mig och skickade några recensioner som arbetsprover till Close Up Magazine. Inte för att jag trodde att något skulle hända men för att det var en dröm att få skriva för tidningen. Jag började läsa den när jag pluggade i Linköping. Så det var väl runt 1997 och jag satt och gratisläste den på stadsbiblioteket. Några år senare började jag prenumerera och det gjorde jag sedan fram till slutet 2019.  Close Up var den enda musiktidningen som verkligen betydde något. Jag litade blint på recensionerna, lustläste intervjuerna som var skrivna av de vassaste skribenterna och planerade skivinköp efter Soundchecksektionen. Man kan gott säga att Close Up lärde mig allt om undergroundscenen under alla de där åren. Ett annat sorts universitet. En dag på jobbet ringer telefonen. I andra änden av luren hör jag hur han presenterar sig på östgötska: “Ja tjena det är Robban på Close Up. Du ville skriva i tidningen. Det är klart att du kan få göra det.” Och så blev

Skraeckoedlan - Vermillion sky (enligt Magnus Tannergren)

S kraeckoedlan är i en klass för sig oavsett vilken genre man väljer att placera dem i. I och med förra plattan “Earth” så eleverade bandet upp på en nivå som få andra band når upp till. Allt från sound, låtsnickrande, texter och tematik. Allting var genomarbetat och finslipat till perfektion och en historia om döda sjömän med mystiska tatueringar, rymdbläckfiskar och annan mystik vävdes ihop till en storslagen rockopera.  Så frågan var hur de skulle toppa det här. Det tog fem år att få svaret. Och nu är bandet tillbaka. Soundet känner ni direkt igen. Snygga melodier över en stonergrund som dock är större än den genrebeteckningen. Det är ett mjukt och varmt sound som ändå har en tyngd i klass med ett svart hål. “Vermillion sky” är dessutom ett rymdepos där allt från tematik till omslag och tillhörande datorspel (!), serietidning(!) och bok(!) finns att tillgå som mumsigt tilläggsmaterial. Man bara gapar över kreativiteten.  Musikaliskt tar sig Skraeckoedlan vidare på den inslagna vägen

Skraeckoedlan - Vermillion sky (enligt Emil Gustavsson)

Skraeckoedlan är ett sådant band som jag tyvärr misslyckats se live. Jag har haft chansen några gånger, men det har alltid krockat med någonting annat. Nu senaste så var det en förkylning från helvetesbyn som tvingande mig hemma på soffan under bandets framträdande på Viva Sounds i vintras. Och innan jag ens tryckt på playknappen måste jag erkänna att jag lever med föreställningen att tung och modern riffrawk ska avnjutas live och snorhögt, och inte genom moderna streamingapparater. Så nu är det helt enkelt upp till Skraeckoedlan att motbevisa mig. Skivan börjar med ett intro som kastar lyssnaren ut på en resa till det okända, eller rymden om man så vill. Det fortsätter in i en melodiös riffmacka som får mig att tänka folkmusik och jag börjar bli nyfiken. När tredje låten Mysteria träffar hörlurselementet åker min snart-gubbe-nacke omedveten fram och tillbaka i en gungande takt och jag är motbevisad. Modern riffrawk modell Skraeckoedlan passar fin-fint även i hörlurar. Om jag förstått

Skraeckoedlan - Vermillion sky (enligt Anders Bergström)

Fem långa år har förflutet sedan Skraeckoedlan förra platta ”Earth” släpptes. Så att påstå att världen suktar efter ny skiva från detta band är nog att betrakta som en grav underdrift. Nu är dock väntan äntligen över och nya verket ”Vermillion Sky” är här till allas glädje.  Det är faktiskt svårt att hitta ord för att beskriva en platta som ”Vermillion Sky” då allt som dyker upp i huvudet när man ska skriva känns futtigt och orättvist. En platta av denna kaliber måste givetvis upplevas! Helst på hög volym och hela vägen från a till ö i ett svep. Att rycka loss fragment (låtar) från helheten av detta verk känns inte bra och gör att man missar delar av den upplevelse som helheten ger en. Det är lite som att gå och se Dune del två innan man sett ettan. Det är helt enkelt ett verk som förtjänar och bör upplevas i sin helhet då ”Vermillion Sky” utan tvekan är ett resultat av ett band som befinner sig på toppen av all kreativitet och dessutom har förmågan och ambitionen att förverkliga den. 

Skraeckoedlan - Vermillion Sky (enligt Ylva Sjöstrand)

Ska man göra och släppa ännu ett fantastiskt konceptalbum så är det lika bra att absolut inte spara på krutet och dunka på med plusmeny extra allt plus moms deluxe! Jädrar vad dom skämmer bort oss dom mäktiga herrarna i Skraeckoedlan. Rykande nytt och sjukt bra album, ett arkadspel med tillhörande soundtrack och en bok skriven av bandet. Glömde jag något? Troligen.  Dom här talangfulla ödlorna fullkomligt sprutar ur sig bitar som skapar en otrolig helhet till kommande ”Vermillion Sky”. Jag förundras varje gång bandet släpper nya album och tänker ”Nädu, den här kan omöjligt vara bättre än föregångaren!” Tacksamt erkänner jag att jag har fel varje gång för kreativiteten, påhittigheten och nyskapandet verkar vara en källa som aldrig sinar i ödlelägret.  Låtordningen är mycket väl genomtänkt för att verkligen få oss med på resan ut mot den okända och röda himlen som verket kretsar kring. Längtan efter mer då ”Earth” släpptes 2019 har varit stor och här får vi en väldigt naturlig uppf

Child - Shitegeist

För lite drygt 13 månader sedan så släpptes ”Meditations in Filth”, debutplattan från Child. En ruggigt bra platta som kvalade in sig på min årsbästalista. Sedan dess så har Child signat med kvalitetsbolaget Suicide Records och inte bara det, man har redan uppföljaren ” Shitegeist” redo att släppas lös över världen också. Det gäller att smida medans järnet är varmt brukar det heta och här är järnet glödande varmt.  ”Everything sucks. Everything’s fucked” vrålar sångaren Jocke Lindström redan efter några sekunder in i inledande titelspåret ” Shitegeist”. De orden berättar väldigt tydligt vilken världsbild som Child målar upp för oss här på andra verket och med sin punkiga och crustiga grind som är infuserad med svängig döds och d-takt. Rovdjurskapitalism och konsumtion förstör vår värld och vi ignorerar alla varningar. Ett polariserat samhälle har resulterat i hat, krig och terror och vi går mot mänsklighetens undergång. Detta är några av de teman som Child tar upp på denna, deras andra

Bloodstain - I am death

  Vad är det med dagens ungdom? Det senaste åren har väldigt unga band kommit fram som spelar den där perfekta kombinationen av klassisk heavy metal och thrash metal som skruvar tillbaka klockan till 1985 då deras pappor hade hockeyfrilla, fjunig mustasch, åkte moppe och lyssnade på Metallicas "Ride the lighting".  Jag vet inte om kidsen har grävt i skivsamlingen därhemma och hittat alla de här skivorna vilket i så fall är väldigt roligt. Lyssnar man på band som Hostilia, Xion, Eternal Evil med flera så misstänker man i alla fall det.  Bloodstain debuterar nu med en osignad EP som låter fantastiskt bra. Den där sammanfogningen av heavy och thrash sitter där. Jag hör Judas Priest och Metallica slåss om uppmärksamheten och det som kommer ut på "I am death" kittlar alla de rätta platserna när man lyssnar.  Det är kompetent framfört, vilket inte är så konstigt då bandet träffades på Rytmus Musikgymnasium, med en perfekt balans mellan tungt och snabbt. Stundtals går det

Eternal Autumn - Below the Lightless Heavens

Om jag själv får välja så vill jag ha min death metal med lagom mycket svängiga melodier och gärna med en sång som har det där desperata väsandet. Dock hör jag en ganska stor blandning av olika genres som samsas under åtta spår på den redan släppta skivan från bandet. För att vara en rätt så varierad skiva låtmässigt så lyckas bandet Eternal Autumn ge mig mer eller mindre allt jag söker på det planet. Below the Lightless Heavens visar på starkt kompetenta musiker och till min förvåning (eller egentligen inte, han är ju överallt och chefar) ser jag att min vän Lawrence Dinamarca är den som står för trummandet på skivan. Bandets bildades 1992 och vek in årorna 2001 för att 16 år senare återuppstå. Det här släppet är tredje fullängdaren och jag tycker det låter riktigt bra! Kanske att jag hade önskat ett lite mer samlat tag om dom ibland spretiga låtarna. Samtidigt som soundet är tryggt igenkännande så finns det bitar av nytänk vilket uppskattas. Albumomslaget som är gjort av Henrik Gallo

Flegma - "Death angel abyss"

Det tog 30 år för Malmös Flegma att leverera ytterligare en platta. Men vilken skiva det är! Gillar du hardcore, thrash och Wolbrigade så ska du spetsa öronen här för vare sig du vill eller inte så kommer Flegma att spetsa dom hur som helst med "Death angel abyss". Det första som slår mig är hur extremt välproducerat detta är utan att låta tillrättalagt. Det är ett mustigt tungt sound på gitarrerna och trummorna. Crossover har sällan låtit så bra som här. Sen har vi musiken i sig som bjuder på många magiska ögonblick där det ena fantastiska thrashriffet efter det andra läggs på varandra. Bäst är Flegma när det gå i midtempo och man hör små snygga Slayerslingor vävas ihop med brutala riff som det är omöjligt att inte skaka lite på huvudet till.  En välkommen återkomst.  /Magnus Tannergren

Xiao - Promo 2024

  Drygt två och en halv minut är vad Xiao behöver för att ställa hardcoreskåpet där det ska stå. Två nya låtar som imponerar stort genom sin våldsamma attack och skoningslösa attityd. Inledande "Legends" är ett 46 sekunder långt nacksving som går så snabbt att du knappt märker det. Det andra spåret "End of times" är förvisso lite långsammar och längre men inte mindre intensivt för det. Med snygg växelsång och tungt riffande så kommer den att orsaka många moshpits live. På "Promo 2024" så visar Xiao upp sig från sin bästa sida och att framtiden för bandet ser spännande ut.  /Magnus Tannergren

Sickrecy/Barren - split

Alla vi som uppskattar grind vet ju att en av de bästa plattorna som släpptes 2022 var ”Salvation Through Tyranny” av Sickrecy. En enligt mitt tycke briljant grindplatta som har allt som en bra platta av det här slaget ska ha. Urstarka låtar, en bra produktion, blastbeats, politiska texter och svinbra sång. Så när det vankas nytt material från Sickrecy så är förväntningarna höga och man spetsar öronen lite extra. Denna gång så är det splitplatta som Sickrecy delar med Barren från Belgien.  A-sidan tillhör Svenskarna och de inleder med det instrumentala stycket ”Open” innan hanskarna åker av och ”…Up for ignorance” drar igång. En underbar grindpärla där blastbeatsen står som spön i backen och Adde Mitroulis vrålförbannade stämma öser fram den underbara lyriken, signerad trummisen Martin Eriksson, som passar ”Sickrecys” musik som handen i handsken. Fem grinddängor av finaste sort plus introt hinner ”Sickrecy” med på a-sidan och allt är över efter 13 minuter och 40 sekunder. Underbart är

Intervju: Hardcoreprofilen Daniel Nätterdal om banden, boken och livet efter podcasten Nere På Noll

Daniel gillar Misfits. Podcasten Nere På Noll är död och begraven. Heavy Undergrounds Örebrokorrespondent Johan Terrac kollade läget med Daniel Nätterdal som var en av medlemmarna i podden som nu ägnar tiden åt en rad andra band och projekt i hardcorens tjänst.  Hej, Daniel, hur är känslan efter att det nu är definitivt att Nere På Noll är ett avslutat kapitel? Kliar det i fingrarna att få podda igen eller känns det befriande? NPN-legenderna David, Daniel & Robin - Jag har varit fullt sysselsatt ändå så jag har knappt hunnit känna några känslor än. Det är både kul att ha tid till andra grejer men också lite sorgligt. När man har lagt 10 år på att bygga upp något som (för engångsskull) varit uppskattat så är det lite waste att kasta bort det. Allt har sin tid och vi gav järnet i 10 år vilket är långt mer än de flesta band. Vi satt även i en situation där vi saknade klippare och ribban för podd ligger mycket högre än den gjorde när vi startade, så vi hade behövt jobba hårdare samtidi

Ghlow - Levitate

Emille de Blanche (sång och bas) och Nikolay Evdokimov (gitarr, synth och beats) utgör den dynamiska duon som har en tidigare fullängdare på sitt samvete. det är svårt att sätta fingret på vilken genre de tillhör men någonstans inom den alternativa rocken och elektroniska scenen skulle kunna vara en positionsangivelse.  Med en rå och oborstad ljudbild och med starka melodier och ett intensivt driv så tar det inte många minuter innan jag helt fastnat för den här skivan. Det är någonting med blandningen här som fångar mitt intresse. Kanske också det faktum att duon kommer från konstkrestar och på så sätt kanske har en lite annan vinkel på hur musik ska låta gör att det finns någonting som skaver lite skönt i det här. Precis som det gör hos band som Sonic Youth och andra som också står med benet olika genrer och konstnärliga uttryck.  Hur som helst. Det är väldigt befriande att lyssna på och jag köper hela grejen med Ghlow med hull och hår. Låtar som “Lost my mind”, “Bring it down” och “R

Kim Gordon - The Collective

Kim Gordon må vara den coolaste kvinnan under de senaste 40 åren av alternativ rock och en ikon sedan 90-talet  men hennes musikaliska horisont spränger betydligt fler gränser än så. Hennes bidrag till Sonic Youth var alltid lite mer progressiva och råa än bandets övriga låtar och det är ännu mer uppenbart att “rock” inte är det som Gordon primärt sysslar med som artist i eget namn. “The Collective" är bara ett av bevisen på detta.  För här låter hon experimentlustan flöda fritt. Över smutsiga beats som gränsar till hiphop i samma stil som exempelvis Dälek. Och över de här skeva ljudbilderna och de utmanande låtstrukturerna väver hon in sina fragmentariska texter som poetiskt bildar små titthål in i det undermedvetna. Det är en skiva som tar sin tid att avkoda, men när man gör det så blir tillfredsställelsen stor.  Det är som sagt omöjligt att genrebestämma detta närmare än kanske “experimentellt”. Det är väldigt suggestivt och mörkt men också hoppfullt och upplyftande. Många av l