Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Senaste podcasten

Skivbolagsfokus: Second Class Kids

  Med band som Lastkaj 14, N:a Hospitalet, Pastoratet, Kardinal Synd, Slutstation Tjernobyl, Fuktansvärld och många fler på sin utgivningslista så kan man lugnt säga att skivbolaget Second Class Kids är en guldgruva för den som vill ha sin punk så som den lät under första halvan av 90-talet.  Just nu så är släpp med The Mickerz, redan nämnda Lastkaj 14 och Fruktansvärld aktuella releaser som Heavy Underground varmt rekommenderar dig att kolla upp. Man har dessutom släppt Second Class Kids Magazine som bjuder på intervjuer med Sardo Numspa, Anti-Lam Front och många fler av bolagets band. Kul läsning i skön fanzintradition.  Har du en demo du vill skicka till Second Class Kids? Skicka den till demo@secondclasskids.com  och du köper allt de gett ut på  secondclasskids.myshopify.com/   efter att du har lyssnat på den här spellistan som innehåller allting man släppt sedan 2003!

Ny samlingsplatta: Eating The Swedish Underground (EAT Heavy Records)

  Är år 2021 samlingsskivornas år? Man kan nästa tro det. Tidigare i år släpptes den utmärkta samlingen " Greetings from Sweden vol 1 " med svensk punk och hardcore och nu kommer alltså en samling till som presenterar metal av den hårdare skolan.  Idén till samlingen kommer från Erik och Tomasz som till vardags hörs i Metalpodden . I slutet på 2020 utlyste de en tävling om Sveriges bästa osignade band. Målet med det här släppet, som är deras första på det nystartade skivbolaget EAT Heavy Records, är att göra en samlingsplatta i samma tradition som Metal Massacre som kom i början på 80-talet. Vill man dra en parallell till Sverige så kommer ju radioprogrammet Rockbox självbetitlade samling av demoband från sent 80-tal på tanke. Eller varför inte " Really Fast "-serien från 80- och 90-talet. På "Eating the Swedish underground" konfronteras vi med åtta band som alla har sina kvaliteter. Mest sticker Eternal Evil (thrash metal), Guenna (stoner/progg) och Kat

Recension: Lucifer - IV (Century Media)

Johanna Platow Andersson för tillbaka sitt Lucifer till hårdrockens verkliga storhetsdagar i slutet på 70- och början på 80-talet i och med den fjärde fullängdaren som precis som föregångarna bär numret som namn. Överlag är det en lite mer inspirerad platta än trean som jag inte tyckte var dålig på något sätt men som inte hade samma stuns som debuten och andrasläppet. Men här hittar Lucifer tillbaka till gnistan igen.  Med en påtaglig känsla för starka refränger och med överlag starka riff har Lucifer hittat sitt format på riktigt. Det är inte retro på något sätt men väldigt troget husgudarna som man kan hitta i de tidigare nämnda decennierna.  Har man följt bandet från början vet man att resan gått från ett sound som varit mer modern doom på debuten till den mer klassiska hårdrocken på de tre senaste plattorna. På fyran finns spår av doom och hårdrock av den gamla skolan som doftar Black Sabbath, Rainbow och Deep Purple utan att kännas tillgjort utan bara som ärlig kärlek. Känslan i m

Video: The Lurking Fear återföder döden

"Death reborn" heter låten som bjuder på 1 minut och tio sekunders rens och är hämtad från kommande plattan "Death, Madness, Horror, Decay" som släpps i november. 

Bildspecial: Suicide Records Fest, Brewhouse, Göteborg, 15-16 oktober 2021

Minns ni livemusik? Här kommer en liten påminnelse om ur det ser ut. Den sista artikeln om Suicide Records Fest 15-16 oktober för den här gången. Bilder från båda kvällarna.  Fredag 15 oktober Fabian Brusk Jahn Bottlecap Electric Hydra Besvärjelsen Grand Cadaver Demonic Death Judge Lördag 16 oktober Orochen V Fredagen Den 13:e Domkraft Novarupta Foto: Magnus Tannergren (All rights reserved)